ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 9 تا 18

ارتباط با من

09357054209

بازاریابی حسی یا Sensory Marketing چیست؟

بازاریابی حسی یا Sensory Marketing چیست؟

در عصر حاضر که رقابت در بین صنایع مختلف به اوج خود رسیده، مدیران و صاحبان کسب و کارها به تمام ابزارها و استراتژی های بازاریابی متوسل می شوند تا بتوانند با افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر توسعه و پیشرفت را برای کسب و کار خود رقم بزنند. بازاریابی حسی ( Sensetive Marketing ) یکی از انواع روش های بازاریابی است که نقش موثری در جلب توجه مشتریان به برند و محصول شما داشته و با ایجاد آگاهی در مخاطبین آنها را برای استفاده از محصولات تان ترغیب می کند. تا پایان این مقاله همراه من باشید تا شما را با بازاریابی حسی بیشتر آشنا کنم.

آشنایی با حواس پنجگانه انسان

همه ما انسان ها از طریق حواس پنجگانه با دنیای بیرون خود ارتباط برقرار می کنیم. حس بینایی، حس شنوایی، حس چشایی، حس بویایی و حس لامسه حواس پنجگانه انسان را تشکیل می دهند. در واقع هر یک از این حواس، پل ارتباطی میان ما و دنیای بیرون مان هستند. حواس پنجگانه داده های بیرون را دریافت کرده، سپس آنها را به مغز ما منتقل می کنند تا مغز داده ها را پردازش کند و دستورات لازم برای واکنش های احتمالی صادر کند.

 

برای مثال در حالی که انگشت ما به یک جسم داغ برخورد می کند مغز دستور می دهد سریعا دست خود را برداریم. یا درحالی که یک شی در حال برخورد مستقیم با چشم ماست، مغز دستور به بستن پلک هایمان می دهد. در این مثال ها به دو حواس لامسه و بینایی اشاره کردیم که داده هایی را در مواجه با شرایط مختلف به مغز ارسال کرده و در نهایت مغز ما را مجبور به واکنش می کند.

بازاریابی حسی چیست؟

بازاریابی حسی ابزار قدرتمندیست که سعی در جلب توجه و جذب مشتریان و مصرف کنندگان از طریق تاثیرگذاری مثبت بر روی حواس پنجگانه آنها دارد. این شیوه بازاریابی احساسات مخاطبین را نشانه گرفته و با تاثیرگذاری مثبت بر روی حداقل یکی از حواس پنجگانه، با انتقال تجربه ای خاص و خاطره انگیز آنها را برای خرید محصولات و خدمات ترغیب می کند.

بازاریابی حسی چه اهمیتی دارد؟

بسیاری از بزرگان فروش دنیا معتقدند همه خریدها احساسی هستند. یعنی همه ما آدما تصمیمات نهایی خریدهایمان را از روی احساس می گیریم. اینجاست که به نقش حواس پنجگانه در فروش و بازاریابی بیشتر پی می بریم. هر یک از حواس پنجگانه، نقش موثری در انتخاب ها و تصمیمات خرید مشتریان ایفا می کند. یک تجربه حسی خاص، باعث درک بهتر یک محصول و یا یک شی می شود.

 

اکنون بهتر متوجه می شود که چرا بازاریاب ها زمان زیادی را به شکل بسته بندی محصولات و یا مطبوع کردن هوای یک کافه و رستوارن با رایحه ای خاص اختصاص می دهند. آخرین باری که قصد خرید ادکلن داشته اید را به یاد بیاورید. فروشنده قبل از خرید شما را دعوت به بوییدن و تست عطر ادکلن کرده است. او در واقع با تاثیرگذاری بر حس بویایی سعی بر ترغیب شما برای خرید محصولش داشته است.

 

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده که از کنار یک شیرینی فروشی رد شده اید و در حالی که هیچ قصدی برای خرید شیرینی نداشته اید بوی خوش شیرینی داغ شما را تحت تاثیر قرار داده و تصمیم گرفته اید آن شیرینی را بخرید. اگر می خواهید به معجزه بازاریابی حسی پی ببرید لحظه ای را تصور کنید که عکس همان شیرینی را در یک مجله و یا اینستاگرام اتفاقی دیده اید. آیا به همان اندازه که بوی شیرینی شما را برای خرید ترغیب کرده، دیدن عکس آن به تنهایی هم شما را برای خرید تشویق کرده است؟

برندسازی با بازاریابی حسی

گاهی تاثیرگذاری مثبت بر یکی از حواس انسانی، هویت برند شما را در خاطر مشتریان هک می کند. بازاریابی حسی باعث توسعه آگاهی از برند می شود. از طرف دیگر مشتریان، شما را با احساسی که به آنها منتقل می کنید به یاد می آورند. هر چقدر این احساس عمیق تر و دلنشین تر باشد، وفاداری مشتریان به برندتان را افزایش می دهد. امروزه بازاریابی حسی، به عنوان روشی قدرتمند برای برقراری ارتباط موثر میان یک برند و مخاطبین آن شناخته می شود. کسب و کارها با استفاده از این استراتژی، احساسات و عواطف مشتریان خود را برانگیخته و ضمن ماندگاری در ذهنشان آنها را برای تکرار در خریدهایشان ترغیب می کنند.

بازاریابی حسی، روشی موثر در بهبود تجربه مشتری

بازاریابی حسی نقش موثری در بهبود تجربه مشتری دارد. تجربه مشتری، درک جامعی است که مشتریان از تعامل خود با برند و یا کسب و کار شما در تمام مراحل سفر خرید به دست می آورند. مشتریان با احساسی که به آنها منتقل می کنید شما و برندتان را قضاوت می کنند. اینجاست که اهمیت بازاریابی حسی را بیش از پیش درک می کنید. بازاریابی حسی بر رفتار خرید مصرف کنندگان تاثیر مستقیم می گذارد. بازاریاب ها و فروشندگان حرفه ای با تاثیرگذاری مثبت بر حواس و عواطف مشتریان، انگیزه های خرید را درونشان زنده کرده، آنها را بیشتر در فروشگاه خود نگه داشته و  برای خریدهای بعدی تشویقشان می کنند.

آشنایی با تاثیر حواس پنجگانه در بازاریابی حسی

حس بینایی : بینایی برجسته ترین حواس انسانی شناخته می شود. حس بینایی از تاثیرگذارترین حواس پنجگانه در بازاریابی حسی به شمار می رود. بینایی اولین حسی است که توجه مصرف کنندگان را به یک محصول جلب می کند. مشتریان قبل از اینکه تجربه کاربری یک محصول را تست کنند با مشاهده، عملکرد آن را قضاوت می کنند. آدمها بیشتر تمایل دارند محصولاتی را انتخاب کنند که ظاهری زیباتر داشته باشد. در بسیاری از مواقع صرفا با در نظر گرفتن معیار زیبایی، از سایر فاکتورهای مهم آن محصول نظیر کیفیت و قیمت چشم پوشی می کنند.

 

بی دلیل نیست که بازاریاب ها با بکارگیری بازاریابی برونگرا و تلفیق آن با بازاریابی حسی از شیو های تبلیغاتی نظیر بیلبوردهای بزرگ در اتوبان ها و معابر شهری، تبلیغات تلویزیونی با فیلم ها و تیزرهای جذاب و یا کاتالوگ ها و بروشورهای تبلیغاتی جذاب و خلاقانه برای جلب توجه مخاطبین به برند و محصولات خود استفاده می کنند. آنها با تولید محتواهای جذاب سعی می کنند بر حس بینایی مخاطبین شان تاثیرگذاری مثبت داشته باشند و نظر آنها را به خود جلب کنند.

 

برای درک بهتر تاثیر حس بینایی در بازاریابی حسی، بسته بندی خلاقانه و چشم نواز محصولی را در نظر بگیرید که توانسته است نظر شما را در نگاه اول و قبل از خرید، به محصول جلب کند. در حالی که شما از محتویات محصول اطلاعی ندارید، آن را از روی ظاهر قضاوت می کنید. این تاثیرگذاری، حاصل تفکرات یک بازاریاب حرفه ایست که با استفاده از حس بینایی شما را جذب محصول خود کرده است.

 

امروزه بازاریاب ها با توسعه دستگاه های واقعیت مجازی سعی دارند به کمک حس بینایی و انتقال تجربه و حس خوب به مشتری، آنها را به خرید محصولات خود تشویق کنند. واقعیت مجازی به مشتریان می کند تا با کمک فناوری نوین شبیه سازی به کمک کامپیوتر و با استفاده از وسایل مخصوص، تجربه ای واقعی از کار با یک محصول را تجربه کنند.

 

تاثیرگذاری بر مشتریان با استفاده از حس بینایی حتی در بازاریابی درونگرا هم مورد توجه بازاریاب ها قرار گرفته اند. آنها با تولید محتواهای متنی توام با تصاویر جذاب و محتواهای ویدئویی دارای جلوه بصری خلاقانه سعی می کنند مخاطبین را به خود جذب کنند. تلفیقی از بازاریابی حسی و بازاریابی محتوایی که جذب مشتری را برای کسب و کارها هدفمندتر و اثرگذارتر می کند.

 

حس شنوایی: یکی دیگر از حواس برجسته انسانی حس شنوایی است. این حس به ما کمک می کند صداهای دنیای بیرون خود را دریافت و احساس کنیم.  استفاده از صدا راهی برای انتقال احساس مثبت و تجربه ای دلپذیر به مشتریان در بازاریابی حسی به شمار می رود. قدرت تاثیرگذاری صدا بر روی انسان ها به قدری برجسته است که بازاریاب ها را برای تولید محتواهای صوتی به منظور ترغیب مشتریان برای خرید یک محصول واداشته است.

 

احتمالا با خواندن این مطلب یاد یکی از تبلیغات تلویزیونی افتاده اید که در تیز خود از یک موسیقی خاص، صدای یک هنر پیش معروف و یا یک آواز مخصوص استفاده کرده است. بازاریاب ها به کمک این روش ها قصد دارند با تاثیرگذاری روی حس شنوایی شما، انگیزه های خرید را درون تان شکوفا کنند.

 

امروزه کافه ها، رستوران ها و حتی فروشگاه های بزرگ نیز به اهمیت بازاریابی حسی پی برده اند. آنها سعی می کنند با پخش موسیقی های مناسب، تجربه و احساس خوبی را به مشتریان شان منتقل کنند. این استراتژی با هدف نگهداری بیشتر مشتریان در مجموعه و همچنین سرگرم کردن آنها برنامه ریزی می شود.

 

حس بویایی: بویایی از دیگر حواس پنجگانه انسان هاست که نقش مهمی در شکل گیری احساسات دارد. اگر می خواهید به قدرت حس بویایی پی ببرید یک بار دیگر بوی کتاب های نو در اول ماه مهر، زمانی که به مدرسه می رفتید را به خاطر بیاورید. هرگاه کتاب نویی را می بوییم ناخودآگاه خاطرات روز های اول مهر و شروع دوران تحصیلی برای ما تداعی می شود. بازاریاب ها نیز اهمیت حس بویایی را در بازاریابی به خوبی درک کرده اند.

 

بوی خوش می تواند یک محصول را نزد مشتریان محبوب کند. به همین دلیل است که وقتی وارد یک رستوران مجلل می شوید، رایحه دلپذیری محیط رستوران را فراگرفته و شما از بوییدن آن لذت می برید. امروزه حتی اکثر فروشگاه ها، کافه ها و قنادی ها نیز با تاثیرگذاری بر روی حس بویایی مشتریان خود آنها را برای خرید بیشتر ترغیب و تشویق می کنند.

 

کمتر کسی را پیدا می کنید که تحت تاثیر بوی غذای خوشمزه در نزدیکی یک کبابی و یا رستوران قرار نگیرد. این حس به قدری بر روی احساسات ما تاثیرگذار است که ما را برای خرید غذا مجاب می کند. حالا متوجه شدید که چرا جیگرکی ها حتی زمانی که مشتری ندارند اندکی دنبه و یا چربی بر روی منقل کباب خود می گذارند تا بوی غذا محیط اطراف را فرا بگیرد.

 

حس چشایی: حس چشایی یکی از متفاوت ترین حواس انسانی شناخته می شود. امکان تست طعم و مزه توسط مشتریان یکی از بهترین روش های جذب مشتری برای کسب و کارهایی است که مواد خوراکی و نوشیدنی تولید و به بازار عرضه می کنند. بازاریابی حسی با درگیر کردن حس چشایی مصرف کنندگان به آنها اجازه می دهد قبل از خرید محصول مورد نظر را امتحان کنند سپس تصمیم به خرید بگیرند.

 

در سال های اخیر بسیاری از تولید کنندگان نوشیدنی ها و مواد غذایی، با اجاره غرفه در فروشگاه های بزرگ و سوپرمارکت ها نمونه های رایگان محصول خود را در اختیار مشتریان قرار می دهند. این روش به مشتریان اجازه می دهد تا با طعم و مزه محصول بیشتر آشنا شوند. وقتی محصول جدیدی در صنعت مواد خوراکی به بازار عرضه می کنید، بازاریابی حسی یکی از بهترین روش ها برای جذب مشتری خواهد بود.

 

حس لامسه: حس لامسه تجربه عملی استفاده از  یک محصول را در اختیار مشتریان قرار می دهد. حس لامسه می تواند روش موثری در بازاریابی حسی برای جذب مشتریان باشد. به طور مثال، خریداران مبلمان قبل از خرید با نشستن و امتحان کردن راحتی آن، می توانند تصمیم درستی برای خرید بگیرند. در مثالی دیگر خریدار پارچه را در نظر بگیرید که با لمس کردن پارچه می توانند اطلاعات بیشتری از جنس و لطافت آن بدست آورند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات وبلاگ


دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

    دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...

    قیف فروش چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • قیف فروش چیست ؟

    قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...

    هوش هیجانی در فروش
  • 3
  • سپتامبر
  • هوش هیجانی در فروش

    قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...

    رفتارشناسی در فروش
  • 14
  • سپتامبر
  • رفتارشناسی در فروش

    قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...