ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 9 تا 18

ارتباط با من

09357054209

هوش هیجانی در فروش

هوش هیجانی در فروش

قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه با تاثیر هوش هیجانی در فروش و همچنین راهکارهای تقویت و بالا بردن آن آشنا خواهیم شد.

هوش هیجانی چیست؟


هوش هیجانی که با EQ نیز شناخته می شود مجموعه ای از توانایی هاست که به ما کمک می کند تا از احساسات و هیجانات خود و دیگران آگاه شویم و  به شیوه ای سازنده و همدلانه آنها را مدیریت کنیم. برخلاف هوش شناختی که معیاری برای سنجش توانایی‌های یادگیری ذهنی فرد است، هوش هیجانی به نحوه واکنش عاطفی فرد به موقعیت‌ها اشاره دارد.

 

هوش هیجانی برای اولین بار در سال 1990 میلادی توسط دو محقق به نام های پیتر سالاووی و جان مایر در مقاله ای که منتشر کردند مطرح شد. سپس در سال 1995 دنیل گولمن با انتشار کتاب « هوش هیجانی » باعث معروفیت آن شد. هوش هیجانی تاثیر به سزایی در توسعه فردی و همچنین نقش موثری در توسعه سازمانی و افزایش بهره وری آن دارد. فردی با هوش هیجانی بالا اجازه نمی دهد که احساساتش منجر به تصمیم گیری شود و یا بر اعمال و افکار او تاثیرگذاری داشته باشد. آنها به خوبی در لحظه بر احساسات خود غلبه می کنند و مانع از آسیب های احتمالی حاصل از آن می شوند.

چرا هوش هیجانی مهم است؟

احساسات همواره تاثیر به سزایی بر عملکرد مغز دارند. تا جایی که با بالا رفتن احساسات، عملکرد مغز دستخوش تغییر قرار می گیرد. احساسات و هیجانات می توانند بر نحوه تصمیم گیری ها، انتخاب ها، توانایی های شناختی و حتی روابط بین فردی ما تاثیرگذاری ویژه داشته باشند. اگر بتوانیم احساسات خود و دیگران را به خوبی درک و شناسایی کنیم در زندگی شخصی و حرفه ای خود موفق تر خواهیم بود.

 

هوش هیجانی به ما کمک می کند تا تعارضات بین فردی را کاهش دهیم و احساسات منفی نظیر استرس، اضطراب و ترس را در خود مدیریت کنیم. خوشبختانه هوش هیجانی اکتسابیست و ما می توانیم با آموزش و یادگیری، آن را درون خود توسعه دهیم. این مهارت مهم کاربردهای مختلفی دارد که یکی از آنها تاثیر هوش هیجانی در فروش است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

 

دانیل گولمن نویسنده آمریکایی و دانش آموخته دانشگاه هاروارد، مهارت های هوش هیجانی ( EQ ) را به پنج دسته زیر تقسیم کرده است. از نظر او هوش هیجانی برخلاف هوش شناختی، از طریق تجربه و آموزش قابل ارتقاست. این پنج مهارت به همراه یکدیگر، بنای یک رویکرد سالم و سازنده برای زندگی و کار ما را تشکیل می دهند.

 

1. خودآگاهی : خودآگاهی زمینه خودشناسی را برای ما فراهم  می کند و به ما کمک می کند تا احساسات و هیجانات خود را به خوبی تشخیص داده، شناسایی کنیم و همچنین از تاثیر آن بر حالات عاطفی و احساسی دیگران مطلع شویم.

 

2. خود تنظیمی: خود کنترلی توانایی مدیریت و کنترل صحیح احساسات و هیجانات خود را به ما می دهد تا از اثرگذاری منفی آنها بر احساسات و عواطف دیگران جلوگیری کنیم. افرادی که خود کنترلی بالایی دارند به خوبی می توانند در مواقع بحرانی و نامطلوب، شرایط را به حالت مطلوب تغییر داده و کمترین آسیب روحی و روانی را آن دریافت کنند.

 

3.انگیزه : افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند خودانگیخته اند. خودانگیختگی نیروی درونی است که ما را به حرکت وا می دارد. این ابزار موجبات توسعه، پیشرفت و موفقیت ما را فراهم می کند. فردی که هوش هیجانی خود را تقویت کرده، برای حرکت رو به جلو و برای پیشرفت و موفقیت نیاز به محرک های بیرونی نداشته و با انگیزه های درونی خود قدم در راه موفقیت می گذارد.

 

4. همدلی : همدلی کردن یعنی خود را به جای دیگری بگذاریم و از زاویه دید او به مشکلات نگاه کنیم. این قابلیت توانایی درک احساسات، نیازها و عواطف دیگران را به ما می دهد. همدلی نقطه مقابل خودآگاهی است. ما با این توانایی می توانیم به درک صحیحی از احساسات دیگران دست پیدا کنیم.

 

5.مهارت های اجتماعی : این قابلیت، توانایی برقرای ارتباط صحیح و موثر با دیگران و همچنین تلاش برای تداوم و حفظ آن را به ما می دهد. افرادی که مهارت های ارتباطی قوی دارند به راحتی می توانند با اطرافیان خود ارتباطی موثر و مبتنی بر اعتماد برقرار کنند.

هوش هیجانی

نقش هوش هیجانی در فروش


هوش هیجانی یک مهارت محبوب و ارزشمند در دنیای تجارت است، اما بیشتر در حرفه فروش. اهمیت هوش هیجانی در فروش امروز بیش از پیش مورد توجه فروشندگان قرار گرفته است.

 

در شغلی که موفقیت و پیروزی در آن، نیازمند خودانگیختگی و ایجاد انگیزه درونی، برقراری ارتباط مستمر و موثر با دیگران، همدلی و درک صحیح نیازهای مشتریان، جلب اعتماد و متقاعدسازی آنها،  غلبه بر مخالفت ها و جواب رد شنیدن ها و تاثیرگذاری مثبت بر تصمیمات مشتریان است، به راحتی می توان فهمید که چرا شناخت احساسات درونی و توانایی کنترل و پاسخ مناسب به آنها اهمیت دارد.

 

تحقیقات نشان می دهد فروش یکی از سخت ترین، پرچالش ترین و پر استرس ترین شغل ها در دنیا به حساب می آید. حتی برخی از فروشندگان معتقدند شغلشان بر زندگی آنها نیز اثر منفی می گذارد.اینجاست که اهمیت هوش هیجانی در فروش خودش را نشان می دهد. با چنین سطحی از استرس، طبیعیست فروشندگانی که فاقد هوش هیجانی هستند اغلب اولین قربانیان استرس حاصل از فروش هستند که دست از کار می کشند و از ادامه راه باز می مانند.

 

هوش هیجانی در فروش، زمینه را برای خودآگاهی فروشندگان، خود کنترلی و مدیریت صحیح عواطف و احساسات، همدلی با مشتریان و شناخت دقیق نیازهای آنها، برقراری ارتباطات موثر با مشتریان و خود انگیختگی با هدف ایجاد انگیزه درونی فراهم می کند. تحقیقات، هوش هیجانی را به عنوان ویژگی مهمی که عملکرد فروشندگان برتر را از بقیه نیروهای فروش متمایز می‌ نماید، معرفی می کند.

 

فروشندگانی که هوش هیجانی بالاتری دارند از شغل خود لذت بیشتری می برند. آنها می توانند مدت زمان طولانی تری را در محیط کار سپری کنند، محصولات و خدمات بیشتری را به افرادی که واقعا به آن نیازمند هستند بفروشند، وفاداری بیشتری را نسبت به برند در بین مشتریان ایجاد کنند و ارزش های انسانی برندی را که ارائه می کنند، ترویج دهند. زمانی که مشتریان احساس کنند شما به طور ویژه برای آنها زمان می گذارید و صادقانه به دنبال حل مشکلات و رفع نیازهای آنها هستید، به شما اعتماد خواهند کرد و تا پایان، گفت و گوی فروش را با شما ادامه خواهند داد.

 

به کارگیری هوش هیجانی در فروش می تواند احتمال بروز تنش در گفت و گوها و مذاکرات فروش را کاهش دهد. اگر شما خودآگاهی داشته باشید و از احساسات و عواطف مشتری نیز آگاه باشید به هنگام مذاکره از پرداختن به موضوعاتی که تنش را وارد گفت و گو می کند خودداری می کنید و با شیوه ای مطلوب مذاکره را به پایان می رسانید.

 

از طرف دیگر احساسات بخش جدایی ناپذیر فروش به حساب می آید. تا جایی که برخی معتقدند تمام تصمیمات خرید، تحت تاثیر احساسات هستند و این بدین معناست که هر چند ممکن است اقتصاد توسط عرضه و تقاضا هدایت شود اما سرانجام خریدها به صورت احساسی انجام می شوند.

 

یکی از مباحثی که در روانشناسی به تقویت هوش هیجانی کمک می کند رفتارشناسی است. رفتارشناسی نقش موثری در بهبود هوش هیجانی در فروش دارد. رفتارشناسی باعث می شود تا فروشندگان بتوانند به خودآگاهی برسند و بدینوسیله نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند و علاوه بر آن با درک الگوهای رفتاری خریداران در جذب و متقاعد سازی آنها بهتر عمل کنند.

 

اگر فروشنده بتواند رفتار مشتری را  درک کند در همدلی با او موفق تر خواهد. مهمترین کارکرد رفتارشناسی یافتن شیوه ای مناسب برای برقراری ارتباط با دیگران است. این موضوع نقش مهمی در بهبود مهارت های اجتماعی که یکی از مهارت های هوش هیجانی است، دارد. بنابراین رفتارشناسی می تواند ابزاری قدرتمند برای تقویت هوش هیجانی در فروش باشد. یکی از از مهمترین نظریه های رفتارشناسی، رفتارشناسی DISC است.

 

فروشندگان با هوش هیجانی ( EQ ) بالا از مزایای کلیدی زیر بهره مند هستند :

 

1. فروشندگانی که ضریب هوش هیجانی خود را تقویت کرده اند، از احساسات و عواطف درونی خود آگاهند و توانایی مدیریت و کنترل دقیق آنها دارند. این افراد به هنگام فروش و مذاکره با مشتری، به خوبی می توانند احساساتی نظیر ترس، استرس، اضطراب، حواس پرتی، عصبانیت، طمع، عدم صداقت و بی انگیزگی را که بر فرایند فروش اثر منفی می گذارند، از دید مشتری پنهان کنند تا به نتیجه مطلوب دست یابند.

 

2. آنها توانایی دارند با صبر، شکیبایی و انرژی بیشتری نسبت به دیگر همکاران خود، مشتریان راغب را دنبال کرده و تا تبدیل آنها به مشتریان بالفعل و نهایتا مشتری وفادار به جست و جو و پیشبرد فرآیند فروش ادامه دهند، بی آنکه از طولانی شدن این فرآیند دلسرد شوند.

 

3. فروشندگانی که هوش هیجانی بالاتری دارند به خوبی می توانند با مشتریان همدلی کرده، احساسات آنها را درک کنند، نگرانی هایشان را بپذیرند و با تطبیق عواطف خود با مشتریان به درک درستی از نیازها و خواسته های واقعی آنها برسند. کشف نیاز، بخش مهمی از فرآیند فروش است که فروشندگان حرفه ای در مدل فروش نوین، 30 درصد از زمان و انرژی خود را به آن اختصاص می دهند.

 

4. فروشندگان با هوش هیجانی ( EQ ) بالا، انگیزه های درونی خود را در مواجه شدن با چندین بار رد شدن از سوی مشتری و دریافت پاسخ منفی از آنها به هنگام معرفی خدمات و محصولات از دست نمی دهند و همواره حالات روحی مثبت خود را حفظ می کنند. فروشندگان حرفه ای، رد شدن ها را شخص تلقی نمی کنند و از ابراز احساسات منفی در مواجهه با آن اجتناب می کنند.

 

5. فروشندگانی که از هوش هیجانی در فروش استفاده می کنند به خوبی می توانند با مشتریان خود پیوند عاطفی برقرار کنند و با جلب اعتماد آنها نرخ حفظ مشتری، رضایت، وفاداری و فروش بیشتر به آنها را افزایش دهند.

 

6. از دیگر مزایای کلیدی فروشندگانی که سعی کرده اند هوش هیجانی خود را افزایش دهند، توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران و تبدیل انها به مشتری برای خدمات و محصولاتشان است. آنها به راحتی می توانند با مشتریان راغب ارتباط برقرار کنند و محصولات خود را به آنها معرفی کنند. این فروشندگان در بخش 40 درصدی مدل فروش نوین که به برقراری ارتباط موثر با مشتری و جلب اعتماد او اختصاص دارد، بهترین عملکرد را دارند و به خوبی می توانند این مرحله حساس، حیاتی و مهم فرآیند فروش را طی کنند و وارد مرحله کشف نیاز شوند.

هوش هیجانی

ویژگی های فروشندگان با هوش هیجانی بالا


عملکرد فروشندگانی که هوش هیجانی ( EQ ) خود را تقویت کرده و افزایش داده اند به مراتب بیشتر و بهتر از سایر فروشندگان است. آنها ویژگی هایی دارند که عملکردشان را نسبت به سایر همتایانشان متمایز می کند. هوش هیجانی در فروش، وجه تمایز فروشندگان حرفه ای و مبتدی است. فروشندگانی که از هوش هیجانی در فروش استفاده می کنند عملکردی به مراتب بهتر از سایر فروشندگان دارند.

 

در ذیل به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم:

1. خودشناسی کافی دارند و از نقاط ضعف و قوت خود به خوبی آگاهند.

2. انعطاف پذیرند و قادرند از شکست ها و ضررها دوری کنند.

3. توانایی بسیار خوبی در برقراری ارتباط صمیمانه، موثر و سودمند با همکاران و مشتریان خود دارند.

4. آنها اراده بسیار قوی دارند و در به دست آوردن آنچه که نیاز دارند قاطع و مصمم هستند.

5. علاقمند به یادگیری و به کارگیری مهارت های جدید هستند.

6. خودانگیختگی دارند و برای بهبود عملکردشان قادر به ایجاد انگیزه درونی هستند.

7. در شناخت الگوهای رفتاری دیگران مهارت دارند و خود را با سبک های رفتاری آنها تطبیق می دهند.

8. رد شدن ها را شخصی تلقی نمی کنند و با شنیدن پاسخ منفی از مشتریان، دلسرد و نا امید نمی شوند.

تقویت هوش هیجانی

10 راه ساده برای تقویت هوش هیجانی


هر انسانی می تواند هوش هیجانی خود را تقویت کند تا به بهبود عمکلرد و توسعه فردی خود کمک کند. در زیر به ده روش موثر برای افزایش هوش هیجانی اشاره می کنیم :

 

1.دو برابر زمانی که صحبت می کنید، گوش دهید.

2. به جای واکنش نشان دادن به تعارضات و چالش ها، پاسخ مناسب دهید.

3. خودتان را به جای دیگران بگذارید.

4. اگر مقصر هستید حتما عذرخواهی کنید.

5. از قطع کردن صحبت دیگران و یا تغییر موضوع خودداری کنید.

6. با دیگران همدلی کنید.

7. برای فراهم سازی یک محیط پویا و مثبت تلاش کنید.

8. بپرس، نگو

9. از دیگران بیشتر تمجید کنید.

10. در برابر آسیب های احتمالی مقاوم باشید.

 

 

 

« اگر شما هم فروشنده، کارشناس فروش یا مدیر فروش هستید و یا به حرفه فروشندگی علاقه دارید و با پیشرفت در این حرفه به دنبال کسب درآمد عالی هستید، من سجاد فرج الهی در دوره آموزش فروش بر پایه اصل 2+2 به شما کمک می کنم تا در کوتاه ترین زمان، مهارت ها و تکنیک های مهم و موثر فروش را بیاموزید. مطالب و سرفصل های آموزشی این دوره که از جدیدترین دوره های آموزش فروش در ایران به شمار می رود را با تکیه بر 15 سال تجربه فروشندگی، مطالعه انواع کتاب ها و مقالات بزرگان فروش دنیا و تحقیق و پژوهش در زمینه فروش و بازاریابی آماده کرده ام. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. »

 

 

برای مطالعه مقالات بیشتر می توانید به بخش مقالات وب سایت مراجعه نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات وبلاگ


دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

    دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...

    قیف فروش چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • قیف فروش چیست ؟

    قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...

    هوش هیجانی در فروش
  • 3
  • سپتامبر
  • هوش هیجانی در فروش

    قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...

    رفتارشناسی در فروش
  • 14
  • سپتامبر
  • رفتارشناسی در فروش

    قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...