بازاریابی درونگرا ( Inbound Marketing ) یکی از انواع روش های بازاریابیست که بر اهمیت تولید محتوای ارزشمند برای جلب توجه مشتریان و جذب آنها تاکید دارد. این شیوه بازاریابی بر نیازها و خواسته های خریداران متمرکز بوده و با ایجاد یک بستر ارتباطی تاثیرگذار، سعی بر ارائه پاسخی مناسب به سوالات، مشکلات و خواسته های آنها دارد.
بر خلاف بازاریابی برون گرا که طی آن کسب و کارها به سراغ مشتریان هدف رفته و آنها را از وجود محصولات و خدمات خود آگاه می کنند، در بازاریابی درون گرا این مشتریان هستند که نیازهایشان را کشف کرده و با هدف برطرف ساختن آنها به جست و جو در بازار می پردازند. کسب و کارها به کمک این شیوه بازاریابی، مشتریانی را هدف قرار می دهند که نیازهای خود را می شناسند و فعالانه در اینترنت به دنبال کالا و یا خدماتی برای رفع نیازهایشان هستند. آنها راه را برای آشنایی مشتریان با خود تسهیل کرده و با تولید محتواهای مناسب آنها را به خود جذب می کنند.
هنگامی که بازاریابی درونگرا را به عنوان استراتژی بازاریابی برای جذب مشتریان بیشتر به کار می گیرید، باید علاقمندی های مشتریان را مد نظر قرار دهید و محتوای خود را به گونه ای تولید کنید که ضمن همراستایی با علایق آنها، پاسخگوی خواسته هایشان بوده و آنها مدت زمان بیشتری با مطالب شما درگیر شوند.
بازاریابی درون گرا ابزاری برای خدمت به خریداران مدرن است. امروزه خریداران با دسترسی آسان به اینترنت قبل از خرید به دقت کالا و محصول مورد نیاز خود را بررسی و تحلیل می کنند. آنگاه با اطلاعاتی کامل تصمیم به خرید می گیرند. بنابراین کسب و کارهایی که بتوانند در مرحله قبل از خرید، مشتریان را بهتر راهنمایی و کمک کنند شانس بیشتری برای جذب آنها پیدا خواهند کرد.
شبکه های اجتماعی و موتورهای جست و جو نظیر گوگل، بهترین ابزارهایی هستند که می توانند راه را برای مخاطبین شما هموار کنند تا به محتواهایی که تولید می کنید دسترسی پیدا کنند. اگر بتوانید وب سایت خود را برای موتورهای جست و جو گر که مهم ترین آنها گوگل است بهینه سازی کنید و عملیات سئو را به درستی انجام دهید، آنگاه با قرار گرفتن در صفحات اول، مخاطبین بیشتری را با مطالب خود آشنا کرده و احتمال جذب و جلب اعتماد آنها را به خود افزایش می دهید.
از طرف دیگر با پیدایش شبکه های اجتماعی، امروزه میلیون ها نفر در سطح جهان در این شبکه ها حضور دارند و این فرصت مناسبی برای کسب و کارهاست تا بتوانند با تولید محتواهایی همسو با علایق آنها، ضمن پاسخگویی به سوالات و ابهامات مشتریان، آنها را به استفاده از خدمات و محصولات خود علاقمند کنند.
از مهمترین مزایای بازاریابی درون گرا رایگان بودن آن است. شما می توانید مطلبی را در صفحات اجتماعی و یا وب سایت خود به صورت رایگان منتشر کنید که تا سالها منبعی برای جذب مشتریان جدید باشد بدون آنکه هزینه ای برای آن بپردازید.
هنگامی که از بازاریابی برون گرا استفاده می کنید، پس از مدتی که تبلیغات شما متوقف می شود، ترافیک سرنخ های ورودی شما نیز کاهش پیدا می کند. در حالی که در بازاریابی درونگرا نه تنها روند ترافیک لیدهای ورودی کاهشی نبوده بلکه می تواند در بلند مدت تعداد بیشتری سرنخ و مشتریان راغب را به قیف فروش شما هدایت کند.
اینباند مارکتینگ بر ارائه محتوای مناسب به مخاطبین هدف در زمان مناسب تمرکز دارد تا زمینه را برای تصمیم گیری های آگاهانه آنها بدون اینکه فشاری را برای خرید احساس کنند فراهنم کند. فراموش نکنیم زمانی که مخاطبین خودشان احساس نیاز می کنند و برای پاسخ به نیازهایشان تصمیم به خرید می گیرند، روند متقاعدسازی و جذب آنها به مراتب آسان تر و راحت تر خواهد بود.
بازاریابی درونگرا « خریدار محور » است. این شیوه بازاریابی به دنبال پاسخگویی مناسب به خواسته های مخاطبین با تولید محتواهای ارزشمند است. اینباند مارکتینگ بر اینکه کسب و کار چیست و چرا محصولی را می فروشد تمرکز می کند. در حالی که بازارایابی برون گرا « فروشنده محور » بوده و بر آنچه که یکی کسب و کار می فروشد و همچنین بر ویژگی های محصولات و خدمات آن متمرکز است.
شیوه بازاریابی درونگرا بر خلاف بازاریابی برون گرا هرگز سعی بر اجبار خریداران به خرید محصولات ندارد. بلکه به واسطه تولید محتوا با مخاطبین ارتباط برقرار کرده و با صبوری ضمن راهنمایی و تلاش برای حل مشکلاتشان به آنها ثابت می کند در صنعت خود برندی متفاوت و مبتکر است.
بازارایابی برونگرا یک شیوه پر هزینه و کوتاه مدت است که با توقف آن، روند جذب مشتریان نیز کاهش یافته و احتمالا پس از مدتی متوقف می شود. این در حالیست که بازاریابی درون گرا شیوه ای کم هزینه و حتی رایگان بوده که رویکرد بلند مدت دارد و روند جذب مشتری در آن مستمر است.
« اگر فروشنده، کارشناس فروش یا مدیر فروش هستید و یا به حرفه فروشندگی علاقه دارید و با پیشرفت در این حرفه به دنبال کسب درآمد عالی هستید، من سجاد فرج الهی در دوره آموزش فروش بر پایه اصل 2+2 به شما کمک می کنم تا در کوتاه ترین زمان، مهارت ها و تکنیک های مهم و موثر فروش را بیاموزید. مطالب و سرفصل های آموزشی این دوره که از جدیدترین دوره های آموزش فروش در ایران به شمار می رود را با تکیه بر 15 سال تجربه فروشندگی، مطالعه انواع کتاب ها و مقالات بزرگان فروش دنیا و تحقیق و پژوهش در زمینه فروش و بازاریابی آماده کرده ام. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. »
برای مطالعه مقالات بیشتر می توانید به بخش مقالات وب سایت مراجعه نمایید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...
قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...
قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...
قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...