BABOK مخفف Business Analysis Body of Knowledge و به معنای بدنه دانش تحلیل کسب و کار است. اولین نسخه استاندارد BABOK در سال 2005 توسط موسسه IIBA ( موسسه بین المللی تجریه و تحلیل کسب و کار ) منتشر شد. استاندارد BABOK در سطح جهانی به عنوان استاندارد تجزیه و تحلیل کسب و کار شناخته شده است. این استاندارد تحلیل گران کسب و کار را در شش حوزه اصلی دانش راهنمایی کرده، و مهارت ها و تکنیک هایی را که آنها برای دستیابی به نتایج بهتر به آن نیاز دارند، توصیف می کند.
بر اساس تعریف موسسه IIBA تجزیه و تحلیل کسب و کار، روشی است که با تعریف نیازها و پیشنهاد راه حل هایی که ارزشی را برای ذینفعان ایجاد می کند، سبب ایجاد تغییری در یک بافت سازمانی می شود. به عبارت دیگر تجزیه و تحلیل کسب و کار، زمینه را برای تغییرات عملی و مبتنی بر داده ها در یک کسب و کار فراهم می کند.
تحلیل گر کسب و کار فردی است که با تجزیه و تحلیل فرآیندها، محصولات، خدمات و سیستم های سازمانی، به کسب و کارها کمک می کند تا فرآیندهای خود بهبود بخشیده و تصمیم گیری های آگاهانه در راستای دستیابی به چشم اندازها و اهداف سازمانی خود داشته باشند. تحلیل گران با استفاده از روش های گوناگون، داده های موجود را بررسی و تحلیل کرده و از آنها برای تصمیم گیری های آگاهانه تجاری بهره می گیرند.
تحلیل گر فرصت های سازمانی را شناسایی می کند، مشکلات سازمان را می یابد و روش های حل آن ها را بررسی و پیشنهاد می کند. او با دانش خود می تواند نقشی مهم در راستای افزاش بهره وری و سودآوری سازمان ایفا کند.
امروزه با افزایش حجم داده ها، تجزیه و تحلیل کسب و کار در سراسر جهان به موضوعی مهم برای همه سازمان ها تبدیل شده است. تحلیل گران همواره در سازمان ها به دنبال چرایی اتفاقات رخ داده، پیش بینی اتفاق های آینده و تصمیم گیری برای انجام کارهای لازم می پردازند. تحلیل کسب و کار می تواند به اتخاذ تصمیم های درست در بخش های مختلف سازمانی نظیر فروش، بازاریابی، منابع انسانی و امور مالی کمک کند.
1. برنامه ریزی و پایش تحلیل کسب و کار ( Business Analysis Planning and Monitoring )
2. استخراج و همکاری ( Elicitation And Collaboration )
3. مدیریت چرخه عمر نیازمندی ها (Requirements Lifecycle Management )
4. تحلیل استراتژی (Strategy Analysis )
5. تحلیل نیازمندی ها (Requirements Analysis & Design Definition )
6. تعریف طراحی و ارزیابی راهکار (Solution Evaluation )
دیدگاه هایی که در اولین چاپ کتاب راهنمای BABOK مطرح شده اند شامل پنج مورد زیر می شوند:
1. چابکی
2. هوش تجاری
3. فناوری اطلاعات
4. معماری کسب و کار
5. مدیریت فرایند کسب و کار
این دیدگاه ها همانند عینکی هستند که تحلیل گران از طریق آنها به کسب و کار نگاه می کنند تا مشکلات و نواقص موجود را بررسی کرده و روش های حل این مشکلات را پیدا و ارائه کنند.
« اگر فروشنده، کارشناس فروش یا مدیر فروش هستید و یا به حرفه فروشندگی علاقه دارید و با پیشرفت در این حرفه به دنبال کسب درآمد عالی هستید، من سجاد فرج الهی در دوره آموزش فروش بر پایه اصل 2+2 به شما کمک می کنم تا در کوتاه ترین زمان، مهارت ها و تکنیک های مهم و موثر فروش را بیاموزید. مطالب و سرفصل های آموزشی این دوره که از جدیدترین دوره های آموزش فروش در ایران به شمار می رود را با تکیه بر 15 سال تجربه فروشندگی، مطالعه انواع کتاب ها و مقالات بزرگان فروش دنیا و تحقیق و پژوهش در زمینه فروش و بازاریابی آماده کرده ام. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. »
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...
قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...
قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...
قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...