دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها به اهداف تجاری خود از قبیل جذب مشتریان جدید، تبلیغات محصولات و برندسازی را از طریق پلتفرم های دیجیتال هموار می کند. دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح کلی برای هر قدمی است که یک شرکت برای ارتباط با مشتریان از طریق فناوری الکترونیک انجام می دهد. دیجیتال مارکتینگ با ظهور اینترنت در دهه 1990 رایج شد. این نوع بازاریابی اغلب به عنوان روشی جدید برای نزدیک شدن به مصرف کنندگان، جذب مشتریان و درک رفتار آنها در نظر گرفته می شود.
بازاریابی دیجیتال در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین اصطلاحات دنیای بازاریابی است. اصطلاحی که در بین اکثر مشاغل و کسب و کارهای کوچک و بزرگ رواج پیدا کرده است. امروزه کمتر کسب و کاری را پیدا می کنید که برای بازاریابی، تبلیغات و جذب مشتری به این شیوه فکر نکرده باشد. یکی از مهمترین دستاوردهای بازاریابی دیجیتال فراهم سازی بستری برای اشتغال افرادیست که علاقمند به صنعت بازاریابی هستند. دیجیتال مارکترها یا همان بازاریاب های فضای دیجیتال افرادی هستند که متخصصان این صنعت مهم شناخته می شوند. افرادی که شناخت کافی از دنیای دیجیتال دارند و با اصول و فنون این حوزه آشنا هستند.
ما امروز در عصری زندگی می کنیم که اکثر خریدها به صورت آنلاین انجام میشوند و از طرفی دیگر ارتباط بین انسان و وسایل الکترونیکی و اینترنت نیز رو به افزایش است. این موضوع را بازاریاب ها به خوبی درک کرده اند. به همین دلیل هم است که کسب وکارها در سراسر جهان برای جذب مشتریان جدید و آگاهی دادن به آنها از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند.
امروزه دیجیتال مارکتینگ نه تنها یک ابزار محبوب و پرطرفدار در صنعت بازاریابی است بلکه یکی از قدرتمندترین و موثرترین شیوه های بازاریابی نیز شناخته می شود. این شیوه بازاریابی به کسب و کارها کمک می کند تا محدودیت های جغرافیایی را در هم بشکنند و از آنجایی که اینترنت گستردگی جهانی دارد، در کوتاه ترین زمان ممکن، صدای برند خود را به گوش مخاطبین در سراسر دنیا برسانند.
انعطاف پذیری یکی از مهمترین ویژگی های دیجیتال مارکتینگ است. کمپین های دیجیتال مارکتینگ با توجه به استراتژی ها و اهداف تعیین شده کسب و کارها ایجاد می شوند و زمان بندی آنها کاملا منعطف است. گاهی یک کمپین برای دقایقی تعریف می شود در حالی که کمپین دیگر ماه ها اجرا شده و بدون تغییر می ماند.
1. بهینه سازی موتورهای جست و جو (Marketing SEO ) : یکی از قدیمی ترین و پربازده ترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ، سئو ( SOE ) است. آخرین باری که دنبال جمع آوری اطلاعات و جست و جو در مورد کالا یا موضوع خاصی بودید رو بیاد بیارید. بدون شک از گوگل کمک گرفتید و احتمالا بیشتر سراغ وب سایت هایی رفتید که در صفحه اول گوگل بودند. این شیوه به رفتاری غالب در بین تمام افراد در سراسر دنیا تبدیل شده است.
همین موضوع باعث شده تا همه کسب و کارها در یک رقابت برابر به دنبال قرار گرفتن در بین ده سایت اول صفحه گوگل باشند. طبیعیست وب سایت هایی که رتبه های بهتری دارند شانس بیشتری برای معرفی محصولات، کالاها و خدمات خود به افرادی که به دنیال یافتن آنها هستند دارند. از مهمترین ویژگی ای این شیوه بازاریابی می توان به رایگان بودن و رقابت برابر آن برای همه افراد اشاره کرد. عوامل متعددی در SEO نقش دارند که می توان آن ها را به سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم بندی کرد.
2. بازاریابی شبکه های اجتماعی ( Social Media Marketing ): بازاریابی در رسانه های اجتماعی از محبوب ترین شیوه های بازاریابی در دنیال دیجیتال امروزی به شمار می رود. عده بسیاری دیجیتال مارکتینگ را با بازاریابی در شبکه های اجتماعی می شناسند. با افزایش روز افزون تعداد کاربران شبکه های اجتماعی و استقبال بی نظیر مردم دنیا از فضای دیجیتال، یک فرصت عالی در اختیار کسب و کارهای گوناگون قرار گرفته تا بتوانند با کمترین هزینه در معرض دید مخاطبین خود قرار بگیرند. هر محلی که به اجتماعی از انسان ها تبدیل می شود، فرصت مناسبی را برای تبلیغات و بازاریابی با خود به ارمغان می آورد. اینستاگرام، تلگرام و لینکدین از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی به شمار می روند.
3. بازاریابی ایمیلی ( Email Marketing ) : ایمیل یا همان پست الکترونیکی یکی از انواع راه های ارتباطی میان کسب و کارها با مشتریان و همکارانشان است. در روش ایمیل مارکتینگ اطلاعات محصولات و خدمات شرکت به صورت هدفمند و بر اساس کمپینی مشخص و مدون از طریق ایمیل برای مشتریان و مخاطبین هدف ارسال می شود. ایمیل مارکتینگ می تواند با هدف تبلیغات و یا اطلاع رسانی صورت پذیرد. از آنجایی که ارسال ایمیل هزینه ای برای کسب و کارها ندارد معمولا به عنوان روشی کم هزینه شناخته می شود. یک استراتژی بازاریابی ایمیلی که به خوبی طراحی شده باشد نه تنها باعث افزایش فروشمی شود بلکه سهم قابل توجه در برندسازی و همچنین وفادارسازی مشتریان دارد.
4. بازاریابی محتوا ( Content Marketing ): همه کسب و کارها با به کارگیری دیجیتال مارکتینگ به دنبال جذب هرچه بیشتر سرنخ ها و لیدهای ورودی قیف فروش خود هستند. بازاریابی محتوایی یکی از بهترین روش ها برای افزایش ترافیک لیدها و مشتریان راغب است. کانتنت مارکتینگ یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که هدف آن حفظ و جذب مشتری با ایجاد و توزیع انواع محتواهای متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی است.
محتواهای تولید شده توسط شما اگر بتوانند پاسخ مناسبی به سوالات، مشکلات و خواسته های مخاطبین بدهند اعتمادشان را به شما جلب کرده و آنها را یک قدم به مشتری شدن نزدیک می کنند. محتوایی که ایجاد می کنید نه تنها کلیک و بازدید بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد بلکه مشتریان بالقوه را مدت زمان بیشتری در وب سایت شما نگه می دارد و باعث درگیر شدن بیشتر او با برند شما خواهد شد. محتواهای تولیدی خود را می توانید در شبکه های اجتماعی و یا وب سایت تان منتشر کنید تا زمانی که مخاطبین به دنبال جست و جو درباره موضوع محتواهای تولیدی شما هستند بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.
5. بازاریابی کلیکی ( Pay Per Click ): این شیوه یکی از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ است که تبلیغ کننده به ازای هر بار کلیک روی تبلیغ، باید هزینه ای را به ناشر پرداخت کند. از این روش با نام هزینه به ازای هر کلیک ( PPC ) نیز یاد می شود. در بازاریابی کلیکی ناشر تبلیغات تبلیغ دهنده را در وب سایت یا پلتفرم خود نمایش می دهد. آنگاه مخاطبینی که به دنبال محصول و یا خدمات مورد نظرشان هستند با مشاهده تبلیغ بر روی آن کلیک می کنند و به وب سایت و یا صفحه تبلیغ دهند هدایت میشوند. این شیوه بازاریابی هم برای تبلیغ دهنده و هم برای تبلیغ کننده پر سود است. تبلیغ دهنده به مشتریان بیشتری دست پیدا می کند و ناشر نیز از طریق پلتفرم و یا وب سایت پربازدید خود کسب درآمد می کند.
6. بازاریابی پورسانتی یا افیلیت مارکتینگ ( Affiliate Marketing )
« اگر شما هم فروشنده، کارشناس فروش یا مدیر فروش هستید و یا به حرفه فروشندگی علاقه دارید و با پیشرفت در این حرفه به دنبال کسب درآمد عالی هستید، من سجاد فرج الهی در دوره آموزش فروش بر پایه اصل 2+2 به شما کمک می کنم تا در کوتاه ترین زمان، مهارت ها و تکنیک های مهم و موثر فروش را بیاموزید. مطالب و سرفصل های آموزشی این دوره که از جدیدترین دوره های آموزش فروش در ایران به شمار می رود را با تکیه بر 15 سال تجربه فروشندگی، مطالعه انواع کتاب ها و مقالات بزرگان فروش دنیا و تحقیق و پژوهش در زمینه فروش و بازاریابی آماده کرده ام. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. »
برای مطالعه مقالات بیشتر می توانید به بخش مقالات وب سایت مراجعه نمایید.
مدل مربیگری فروش PEBTEM یکی از کارامدترین سبک ها و روش های مربیگری فروش به شمار می رود که برای اولین بار توسط سجاد فرج الهی محقق، مربی و مدرس فروش و بازاریابی با هدف بهبود و ارتقاء دانش فروشندگان ایرانی و کمک به توانمندسازی و توسعه واحد فروش شرکت ها و کسب و کارهای گوناگون طراحی و برنامه ریزی شده است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...
قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...
قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...
قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...