بازاریابی برونگرا ( Outbound Marketing ) یکی از انواع استراتژی های بازاریابی ست که طی آن یک کسب و کار مکالمه را با مخاطبین آغاز کرده و پیام خود را برای طیف وسیعی از افراد ارسال می کند. در این شیوه بازاریابی مخاطبین ناخواسته و بدون اینکه علاقمندی نسبت به تبلیغات نشان داده باشند با آن مواجه می شوند. نمونه هایی از بازاریابی برونگرا تبلیغات تلوزیونی، بیلبوردهای تبلیغاتی، تراکت تبلیغاتی، تماس سرد و تبلیغات چاپی هستند.
بر خلاف بازاریابی درون گرا که مخاطبین به انتخاب خود و با توجه به نیازها و خواسته های شان به جست و جو می پردازند و از میان برندهای مختلف یک برند را انتخاب می کنند، در بازاریابی برون گرا کسب و کارها با عملیات بازاریابی سعی در جلب توجه مخاطبین دارند. در بازاریابی برون گرا مواجه شدن با تبلیغات برای مخاطب به یک امر اجباری تبدیل می شود. زیرا او در حالی که مشغول به انجام کار دیگری است، ناخواسته تبلیغات را در پیش روی خود می بیند. کسب و کارها با به کارگیری بازاریابی برون گرا و تولید محتواهای تبلیغاتی مناسب سعی می کنند به مخاطبین خود توضیح دهند که محصولاتشان چه نیازی را چگونه از آنها برطرف می کنند.
نمونه ای از بازاریابی برونگرا تبلیغات بیلبورد در اتوبان ها و خیابانهاست. راننده ای را در نظر بگیرید که در حال رانندگی برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود است اما در میانه راه، ناخواسته با تبلیغاتی که بر روی بیلبورد نقش بسته است مواجه می شود. در این شرایط اجبارا نظر او به این تبلیغات جلب می شود. یا خود را در حال تماشای یک فیلم تلویزیونی تصور کنید که ناگهان آگهی های بازرگانی در اواسط فیلم پخش می شود. شما قصد تماشای فیلم را داشته اید اما ناخواسته ذهن شما درگیر تماشای آگهی های تبلیغاتی می شود.
بازاریابی برونگرا برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان و جذب مشتری برای محصولات کمتر شناخته شده استراتژی مناسبی به شمار می رود. کسب و کارهای تازه وارد و همچنین مشاغلی که به دنبال برندسازی هستند نیز از این شیوه بازاریابی استفاده می کنند تا ذهن مخاطبین شان را بیشتر درگیر برند و محصولات خود کنند. این شیوه بازاریابی در مدت زمان کوتاهی می تواند صدای برند شما را به گوش طیف عظیمی از مخاطبان برساند. حفظ آگاهی از برند از مهمترین مزایای بازاریابی برونگرا است. دیده شدن نیز از دیگر مزایای بازاریابی به شمار می رود. این روش به شما اطمینان می دهد که آگهی شما را به مخاطب می بیند. در حالی که در بسیاری از روش های بازاریابی درون گرا، تضمینی برای دیده شدن وجود ندارد.
بازاریابی برونگرا معایبی نیز دارد. این روش بسیار پر هزینه است. کسب و کارهای زیادی وجود دارند که سالانه هزینه های هنگفتی را صرف تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای تبلیغاتی می کنند. از دیگر معایب این استراتژی بازاریابی، دشواری در اندازه گیری دقیق نتایج حاصل از تبلیغات است. بازخوردها را به راحتی نمی توانید ارزیابی کنید. از طرف دیگر بازدهی و سود حاصل از تبلیغات نیز اغلب چشم گیر نبوده و در بسیاری از کمپین ها حتی هزینه های اولیه نیز جبران نمی شود.
از دیگر معایب بازاریابی برون گرا، عدم پذیرش آن توسط مخاطبین در دنیای دیجیتال امروز است. امروزه مصرف کنندگانی که به چشم مشتریان احتمالی دیده می شوند بیش از هر زمان دیگری مورد هجمه خیل عظیمی از تبلیغات قرار گرفته اند و روزانه با اگهی های تبلیغاتی مختلف مواجه می شوند. این در حالی است که آنها از مشاهده این همه حجم از تبلیغات خسته شده و ضمن این که هیچ علاقه ای به مشاهده آنها ندارند، به هر نحوی سعی دارند از گزند آنها دور بمانند. بنابراین دیگر بازاریابی برونگرا برای این نسل که تمایل دارند خود محصول مورد علاقه و مورد نیازشان را پیدا کنند بازخورد مناسبی ندارد.
1) ایمیل سرد : ایمیل مدت هاست به عنوان راهکار ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرید. ارسال ایمیل های تبلیغاتی نیز از جمله روش های بازاریابی برونگراست. زیرا شما در این فرآیند آغازگر رابطه هستید. استفاده از این شیوه اگرچه در اغلب مواقع هزینه ای برای شما ندارد اما راهکار پربازده ای به نظر نمی رسد. مگر اینکه ایمیل ها را شخصی سازی کنید تا برای مخاطبین قابلیت پذیرش بیشتری داشته باشد.
2) ارسال نامه پستی : اگرچه در عصر دیجیتال به سر می بریم و ارسال نامه ها از طریق ایمیل، جایگزین نامه های کاغذی شده اند، اما هنوز نامه هایی که به صورت رسمی از طریق پست و سایر روش ها برای مخاطبین ارسال می شوند بیشتر مورد پذیرش آنها قرار می گیرند. رای مثال نامه کاغذی پیشنهاد همکاری را در نظر بگیرید که به صورت کاملا رسمی برای مدیرعامل یک شرکت دیگر ارسال می کنید. بعید به نظر می رسد که نامه به دست مدیرعامل نرسیده و آن را مطالعه نکند.
3) تبلیغات گوگلی : تبلیغات گوگل ادز تلاقی بین بازاریابی برون گرا و بازاریابی درونگراست. اگر شما در وب سایت خود مقاله ای را در بخش وبلاگ تولید کرده اید، گوگل به تدریج اقدام به رتبه بندی آن می کند تا شما به مرور زمان در صفحه اول قرار بگیرید. این روش که با سئو شناخته می شود، مرتبط با بازاریابی درون گراست. اما وقتی شما از گول ادز استفاده می کنید با پرداخت مبلغی مشخص از گوگل درخواست می کنید تا وب سایت شما را در صفحه اول نمایش دهد و به ازای هر کلیک هزینه ای را به آن پرداخت کنید.
4) تماس سرد : هنگامی که برای تبلیغات و بازاریابی از تماس تلفنی سرد استفاده می کنید، در واقع بازاریابی برون گرا را انتخاب کرده اید. زیرا در این روش نیز آغازگر رابطه با مشتری شما هستید و مخاطب نیز هرگز انتظار تماس شما را نداشته است.
5) پیامک تبلیغاتی : با پیدایش تلفن همراه یک راه ارتباطی جدید به نام پیامک ( SMS) میان انسان ها پدید آمد. اگرچه پیامک در بدو پیدایش راه ارتباطی پر مخاطبی بود اما رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش پیام رسان های مبتنی بر وب، از میزان محبوبیت آنها کاسته شد. با این حال هنوز کسب و کارها SMS را روشی برای ارسال پیام های تبلیغاتی به مشتریانشان انتخاب می کنند.
6) تبلیغات تلویزیونی : این روش، سالهاست جایگاه ویژه ای در میان بازاریابان و علاقمندان به تبلیغات دارد. هرچند تبلیغات تلویزیونی یک روش بازاریابی پر هزینه شناخته می شود اما به دلیل مخاطبین پرشمار تلویزیون، این روش همچنان برای آگاهی از برند و جذب مشتری توسط بسیاری از کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد.
7) بیلبوردهای تبلیغاتی شهری : روزنه با بیلبوردهای تبلیغاتی زیادی در سطح شهر برخورد می کنید. این بیلبوردها تصویری از کسب و کارها و برندها را به نمایش می گذارند. اگرچه شما برای تماشای آنها بلیط تهیه نکرده اید اما ناخواسته هر روز مجبور به تماشای آنها هستید. این روش نیز بسیار پر هزینه بوده و بازخوردهای آن برای اندازه گیری دقیق نیستند.
8) تراکت تبلیغاتی : تراکت یکی از شیوه های بازاریابی برونگراست که احتمالا تجربه برخورد با آن را داشته اید. ترکت پخش کنی که در پیاده رو یک تراکت تبلیغاتی به شما می دهد. در حالی که علاقه ای به دریافتش ندارید آن را می پذیرد اما در اولین فرصت به دنبال راهی برای رها شدن از آن می گردید. با این حال همچنان کسب و کارهایی مانند تهیه غذاها از این روش استفاده می کنند تا بتوانند مشتری بیشتری جذب کنند.
اگر در دو راهی انتخاب بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا برای کسب و کارتان هستید، ابتدا هدف خود را از بازاریابی مشخص کنید. سپس بازار هدفتان را شناسایی کنید، آنگاه استراتژی بازاریابی مناسبی را انتخاب و به کارگیری کنید. اینکه چه هدفی را دنبال می کنید به شما کمک می کند تا موثرترین روش را انتخاب کنید. برای مثال اگر قصد جذب لید و مشتری راغب هستید دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا گزینه مناسبی به نظر می رسد، در حالی که برای برندسازی و آگاهی از برند بازاریابی برون گرا و روش هایی نظیر تبلیغات تلویزیونی گزینه مناسب تری هستند.
مدل مربیگری فروش PEBTEM یکی از کارامدترین سبک ها و روش های مربیگری فروش به شمار می رود که برای اولین بار توسط سجاد فرج الهی محقق، مربی و مدرس فروش و بازاریابی با هدف بهبود و ارتقاء دانش فروشندگان ایرانی و کمک به توانمندسازی و توسعه واحد فروش شرکت ها و کسب و کارهای گوناگون طراحی و برنامه ریزی شده است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...
قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...
قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...
قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...