ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 9 تا 18

ارتباط با من

09357054209

آشنایی با آمیخته بازاریابی 4P و عناصر آن

آشنایی با آمیخته بازاریابی 4P و عناصر آن

آمیخته بازاریابی 4P چیست؟

آمیخته بازاریابی 4P به 4 عنصر کلیدی اشاره دارد که کسب و کارها از آنها برای طراحی و هدایت استراتژی های بازاریابی محصولات خود، با هدف تاثیرگذاری بیشتر بر مصرف کنندگان استفاده می کنند. 4P برگرفته از حروف ابتدایی چهار کلمه Price ( قیمت )، Place ( مکان )،  Promotion ( ترویج ) و Product ( محصول )  است. آمیخته بازاریابی 4P برای اولین بار توسط یک استاد دانشگاه هاروارد به نام نیل بورن در سال 1964 معرفی شد.

آمیخته بازاریابی 4P چه کاربردی دارد؟

به زبان ساده بازاریابی به هرگونه فعالیتی گفته می شود که یک کسب و کار با هدف جذب مشتری و مخاطب جدید انجام می دهد. بازاریاب ها به کمک آمیخته بازاریابی 4P تصمیم می گیرند که چه قیمتی برای محصول خود انتخاب کنند، از چه کانالی آن را به فروش برسانند و چگونه آن را تبلیغ کنند.

 

به هنگام طراحی استراتژی تبلیغاتی ابتدا باید ارزشی را که محصولتان در اختیار مشتریان قرار می دهد به خوبی بیان کنید. سپس به کمک استراتژی های قیمت گذاری، بهترین قیمت را برای محصولات خود برگزینید و آن را با بیان ارزش واقعی محصول خود، برای مشتری قابل پذیرش کنید. پس از مرحله قیمت گذاری، محلی را برای عرضه محصولات خود انتخاب کنید که مخاطبین بیشتری در آنجا حضور دارند و در نهایت از روش های تبلیغاتی استفاده کنید که بیشترین تاثیر را برای روی خریداران بگذارد.

 

اگر بتوانید از آمیخته بازاریابی 4P به نحو احسن استفاده کنید، در طراحی و پیاده سازی کمپین های بازاریابی موفق تر ظاهر خواهید شد. این ابزار کاربردی، شما را برای دستیابی هرچه بهتر به افزایش فروش و جذب مشتری یاری می کند. ایجاد پرسونای مشتری در تمام مراحل پرداختن به عناصر آمیخته بازاریابی به شما کمک می کند تا نیازهای مخاطبین هدفتان را بهتر درک کنید، محصولی مناسب با نیازهای آنها بسازید، قیمت گذاری بهتری داشته باشید نهایتا روش های تبلیغاتی مناسب تری برگزینید.

 

مشتری

 

در ادامه قصد دارم شما را با 4 عنصر این آمیخته بازاریابی بیشتر آشنا کنم

آشنایی با عناصر بازاریابی 4P

1)محصول ( Product )

محصول کالای فیزیکی و ملموس و یا خدمات نامشهودی است که یک شرکت به بازار عرضه می کند تا به واسط آن نیازی از مشتریان بازار را برطرف می کند. در واقع محصول همان چیزیست که یک شرکت در قبال دریافت مبلغی مشخص به مشتری ارائه می کند تا به کمک آن درآمدزایی داشته باشد.

 

هنگامی که قصد دارید بروی محصول به عنوان یکی از عناصر آمیخته بازاریابی 4P کار کنید، باید به دقت آن را از جهات مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. نقاط ضعف و قوت محصول خود را شناسایی کنید. همزمان با پوشش نقاط ضعف بر بهبود نقاط قوت محصول متمرکز شوید. هنگامی که از کیفیت محصول خود مطمئن شدید بازار هدف آن را شناسایی کنید. پاسخگویی به سوالات زیر به تولید و بهینه سازی محصول شما کمک می کند:

 

  • چه کسی و یا چه کسب و کارهایی به محصول شما نیاز دارند؟
  • محصول شما رقیب مستقیم دارد و یا غیر مستقیم؟
  • محصولتان چه نیازی از بازار را برطرف می کند؟
  • محصول شما چه مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا دارد؟
  • محصولتان چه تفاوتی با سایر رقبا دارد؟
  • آیا محصول شما یک محصول جدید است یا قبلا در بازار تولید شده است؟
  • محصولتان چه ارزش منحصر به فردی ارائه می کند؟

 

2) قیمت ( Price )

قیمت دومین عنصر آمیخته بازاریابی 4P است که پس از آماده شدن محصول باید به آن پرداخت. قیمت ارزش واقعی محصول شماست. مبلغی که مشتریان در ازای خرید محصول حاضر به پرداخت آن هستند. قیمت گذاری مستقیما بر روی حجم فروش و سودآوری کسب و کار شما تاثیر دارد. در این مرحله بهتر است با استفاده از استراتژی های قیمت گذاری به شکلی قیمت محصولات خود را تعیین کنید که ضمن دسترسی به بازار و جذب مشتری، با سودآوری اهداف کسب و کار خود نیز برآورده کنید.

 

روش های قیمت گذاری

 

قیمت گذاری بالا نسبت به سایر رقبا از تعداد خریداران می کاهد و قیمت گذاری پایین نیز میزان سود شما را کاهش می دهد. بنابراین قیمت گذاری یکی از مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی است که باید به دقت و پس از رصد رقبا و بررسی های بازار انجام شود. یافتن پاسخی منطقی برای سوالات زیر شما را برای قیمت گذاری مناسب تر یاری می کند:

 

  • رقبای شما این محصول را با چه قیمتی به بازار عرضه می کنند؟
  • خریداران بابت خرید محصول شما حاضر به پرداخت چه مبلغی هستند؟
  • آیا قیمت گذاری مورد نظر، سودآوری مناسب را برای شما تضمین می کند؟
  • محصولات جایگزین در بازار با قیمتی در دسترس مصرف کنندگان هستند؟
  • امکان ارائه تخفیف بر روی قیمتگذاری انجام شده وجود دارد یا خیر؟

 

3) Place ( مکان )

پس از آنکه محصول خود را ایجاد کردید و قیمت مناسبی برای آن در نظرگرفتید، اکنون باید درباره محل فروش و کانال های توزیع آن در بازار تصمیم گیری کنید. در سومین مرحله از آمیخته بازارایابی 4P تصمیم گیری می کنید که از چه درگاه هایی محصول خود را به دست مصرف کنندگان برسانید. اگر در انتخاب محل فروش محصول عملکرد مناسبی نداشته باشید به حجم فروش مورد انتظار خود دست پیدا نمی کنید.

 

فروشنده حرفه ای

 

در این مرحله بهتر است پاسخ مناسبی برای سوالات زیر پیدا کنید:

 

  • مصرف کنندگان شما در کجاها حضور دارند؟
  • مخاطبین هدف شما از چه طریق خریدهای خود را انجام می دهند؟
  • کدام روش توزیع کالا برای فروش محصولات شما مناسب تر است؟
  • امکان توزیع کالاهای شما در چه مکان هایی وجود دارد؟

 

4) Promotion ( ترویج )

آخرین P از آمیخته بازاریابی 4P ترویج است. تبلیغات آگاهی مشتریان را از محصوات و خدمات شما بیشتر می کند. در مرحله ترویج باید استراتژی های تبلیغاتی موثر با بازخورد بالا برای معرفی محصول به بازار انتخاب و به کارگیری کنید. در این مرحله به مصرف کنندگان نشان می دهید که محصول شما چه نیازی را چگونه از آنها برطرف می کند. مشتریان با تبلیغاتی که انجام می دهید با محصولات شما آشنا می شوند و برای خرید آن تصمیم گیری می کنند.

 

به نظر من جذاب ترین مرحله آمیخته بازاریابی تبلیغات است. شما از انواع راهکارهای تبلیغاتی و بازاریابی می توانید کمک بگرید تا مشتریان بیشتری برای محصولاتتان جذب و آنها را برای خرید ترغیب کنید. امروزه یکی از پربازده ترین روش های بازاریابی دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا نیز از دیگر روش های بازاریابیست که می توانید به هنگام تعیین روش های تبلیغاتی از آنها استفاده کنید. اما در نهایت انتخاب روش بازاریابی به بازار هدف شما بستگی دارد. باید به دقت مخاطبین خود را زیر نظر بگیرید تا بتوانید راهی خوب و موثر برای رساندن صدای برند خود به آنها پیدا کنید.

 

مدل مربیگری فروش PEBTEM

مدل مربیگری فروش PEBTEM چیست؟

مدل مربیگری فروش PEBTEM یکی از کارامدترین سبک ها و روش های مربیگری فروش به شمار می رود که برای اولین بار توسط سجاد فرج الهی محقق، مربی و مدرس فروش و بازاریابی با هدف بهبود و ارتقاء دانش فروشندگان ایرانی و کمک به توانمندسازی و توسعه واحد فروش شرکت ها و کسب و کارهای گوناگون طراحی و برنامه ریزی شده است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات وبلاگ


دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

    دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...

    قیف فروش چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • قیف فروش چیست ؟

    قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...

    هوش هیجانی در فروش
  • 3
  • سپتامبر
  • هوش هیجانی در فروش

    قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...

    رفتارشناسی در فروش
  • 14
  • سپتامبر
  • رفتارشناسی در فروش

    قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...