ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 9 تا 18

ارتباط با من

09357054209

تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT چارچوبی برای شناسایی، درک و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای یک کسب و کار است. ابزاری که با نگاهی واقع گرایانه و مبتنی بر داده ها طراحی شده است.

 

کلمه SWOT برگفته از حروف ابتدایی چهار کلمه Strength به معنای قوت، Weakness به معنای ضعف، Opportunity به معنای فرصت و threat به معنای تهدیدهاست که به مدیران و صاحبان مشاغل اجازه می دهد تا آنچه در داخل و خارج از کسب و کارشان اتفاق می افتد را شناسایی کرده و بیزنس خود را به بهترین و موثرترین شکل برنامه ریزی و مدیریت کنند. این تحلیل به مدیران کمک می کند تا دریابند چگونه می توانند خود را در بازار متمایز کنند، چگونه می توانند رشد کنند و در کجای بازار آسیب پذیر هستند.

 

تحلیل swot

 

آشنایی با عناصر تحلیل SWOT

نقاط قوت و ضعف ( SW ) عوامل درونی کسب و کارها هستند. از عوامل و ویژگی های مثبت ملموس و ناملموس درون سازمانی مانند منابع انسانی خوب و منابع مالی کافی به عنوان نقاط قوت و از عوامل منفی نظیر عدم چابکی سازمانی و مشکلات و بدهی های مالی به عنوان نقاط ضعف کسب و کارها یاد می شود که توانایی یک سازمان را برای دستیابی به اهداف مورد نظر کاهش می دهد.

 

فرصت ها و تهدیدها ( OT ) نیز عوامل بیرونی کسب و کارها شناخته می شوند که اغلب خارج از کنترل سازمان هستند. فرصت ها نظیر کمبود رقبا و انحصار در توزیع محصولات، عناصری هستند که به مدیران کمک می کنند تا به واسطه آنها عملکرد تجاری شان را توسعه دهند. در مقابل تهدیدها مانند افزایش تعداد رقبا و پیدایش نسل جدیدی از محصولات در بازار، عناصری به شمار می روند که موفقیت و پیشرفت یک کسب و کار را به چالش کشیده و به خطر می اندازند.

چرا تجزیه و تحلیل SWOT مهم است؟

بیشتر شکست ها و موفقیت های کسب و کارهای نو پا و البته تجارت های بزرگ زمانی رخ می دهند که مدیران و صاحبان آنها درک صحیحی از نقاط ضعف و قوت خود ندارند. شکی در آن نیست که نقاط قوت مهمترین عامل پیروزی اند در حالی که نقاط ضعف، شکست های سنگین را رقم می زنند. تجزیه و تحلیل SWOT به مدیران کمک می کند تا با شناخت درست نقاط قوت، مزیت های رقابتی اثرگذار ایجاد کنند و با کشف نقاط ضعف، قبل از آنکه توسط رقبا زمین گیر شوند درصدد حل و فصل آنها برآیند.

 

از طرف دیگر مدیرانی که برنامه ریزی ها و استراتژی های سازمانی را بر پایه تجزیه و تحلیل SWOT طراحی می کنند، در کشف فرصت های طلایی که توسعه، پیشرفت و رونق تجارت آنها را به دنبال دارد، موفق تر عمل کرده و با پیش بینی و شناسایی تهدیدها و خطرات پیش روی تجارت، از شدت آسیب های احتمالی آن می کاهند.

 

مشتری

 

مشاغل بسیاری وجود دارند که همواره در مواجهه با تهدیدهای پیش بینی نشده، مغلوب شده و متحمل هزینه های سنگین می شوند. در حالی که اگر آنها با با بکارگیری ماتریس SWOT خطرات احتمالی را پیش بینی کرده و برای مقابله با آنها چاره اندیشی می کردند با هزینه های بسیار کمتری تهدیدها را پشت سر می گذاشتند.

 

نکته مهم دیگر در خصوص تجزیه و تحلیل SWOT این که این تحلیل کاربردی ابتدا برای ارزیابی در صنعت و تجارت طراحی شده بود، اما امروزه اهمیت آن در توسعه شخصی، آموزش و سلامت بر کسی پوشیده نیست. هر انسانی با به کارگیری این ابزار کاربردی می تواند زمینه های توسعه، پیشرفت و موفقیت را برای خود فراهم کند.

 

تحلیل SWOT به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می کند تا شایستگی های درون سازمانی خود را شناسایی کرده و برای تقویت و ارتقاء آنها برنامه ریزی کنند. مدیرانی که از نقاط مثبت سازمان خود مطلع اند در بهره برداری از این ویژگی ها عملکرد بهتری داشته و مسیر رشد و توسعه سازمانی را با سرعت بیشتری طی می کنند. هر چقدر یک کسب و کار قوی تر و توانمندی های سازمانی آن بیشتر باشد، در رقابت با رقبا شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت.

 

چابکی سازمانی یکی از مهمترین مزیت های رقابتی شناخته می شود. مشاغلی که از چابکی سازمانی برخوردارند در مواجهه با بحران ها و چالش های پیش بینی نشده انعطاف پذیری بالایی داشته و پاسخدهی سریع به تغییرات محیطی دارند. دستیابی به این مزیت رقابتی ارزشمند در گرو اجرای صحیح تجزیه و تحلیل SWOT است. بدیهیست مدیرانی که از نقاط ضعف و قوت سازمان خود مطلع اند و فرصت ها و تهدیدهای احتمالی را به خوبی شناسایی کرده اند آمادگی بهتری برای مواجه با تغییرات ناگهانی خواهند داشت.

 

چگونه تجزیه و تحلیل SWOT خوب بنویسیم؟

1. انتخاب هدف : قبل از هر کاری هدف خود را از انجام تحلیل SWOT به صورت دقیق مشخص کنید. باید بدانید دنبال چه چیزی هستید تا بتوانید در جمع آوری داده ها موفق عمل کنید.

 

2. طراحی جدول : پس از انتخاب هدف، یک جدول با 4 مربع طراحی کنید و داخل هر مربع عنوان های نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدید ها را قید کنید. برای هر عنوان امکان تعریف حداقل 5 ویژگی را در نظر بگیرید.

 

3. بررسی نقاط قوت: نقاط قوت خود را شناسایی کنید. این ویژگی ها تمام عوامل مثبتی هستند که کسب و کار شما از آنها برخوردار است. در انتخاب ویژگی های خوب به دنبال آیتم هایی باشید که رقبای شما از دست یافتن به آن عاجز اند. توجه کنید در این مرحله اغراق نکنید. داده ها باید واقعی باشند.

 

4. بررسی نقاط ضعف: ویژگی ها و عوامل منفی را به دقت مو شکافی کنید. کوچترین نقاط ضعف را بررسی و حداقل پنج مورد از مهمترین آنها را در جدول ثبت کنید. گاه یک ضعف کوچک شسکت های جبران ناپذیری به بار می آورد. شناسایی آنها می تواند شدت خطرات احتمالی را کاهش دهد.

 

5. بررسی فرصت ها : زمانی که با نقاط ضعف خود آشنا شدید آنگاه راحت تر می توانید فرصت ها را شناسایی و درک کنید. این فرصت ها می توانند به رفع نقاط ضعف شما کمک کنند. تمام عومل خارج از سازمان که می تواند به رشد و پیشرفت شما کمک کند را بررسی کرده و به پنج مورد از مواردی که منطقا توانایی دسترسی و استفاده از آنها را دارید در جدول اشاره کنید.

 

6. بررسی تهدیدها : تمام موانعی که بر سر کسب و کار شما هستند و یا در آینده احتمال مواجه شدن با آنها را دارید کشف کنید.این تهدیدها و نگرانی ها باید بر اساس کمترین و بیشترین احتمال وقوع دسته بندی شوند. سپس 5 مورد از مهمترین عوامل که تاثیر جدی بر روند توسعه و پیشرفت کسب و کار شما دارند را در جدول ثبت کنید. پس از آنکه جدول به دقت تکمیل شد، می توانید استراتژی ها و طرح های توسعه کسب و کارتان را دقیق تر و منطقی تر پیاده سازی کنید.

 

 

 

« اگر شما هم فروشنده، کارشناس فروش یا مدیر فروش هستید و یا به حرفه فروشندگی علاقه دارید و با پیشرفت در این حرفه به دنبال کسب درآمد عالی هستید، من سجاد فرج الهی در دوره آموزش فروش بر پایه اصل 2+2 به شما کمک می کنم تا در کوتاه ترین زمان، مهارت ها و تکنیک های مهم و موثر فروش را بیاموزید. مطالب و سرفصل های آموزشی این دوره که از جدیدترین دوره های آموزش فروش در ایران به شمار می رود را با تکیه بر 15 سال تجربه فروشندگی، مطالعه انواع کتاب ها و مقالات بزرگان فروش دنیا و تحقیق و پژوهش در زمینه فروش و بازاریابی آماده کرده ام. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. »

 

 

برای مطالعه مقالات بیشتر می توانید به بخش مقالات وب سایت مراجعه نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات وبلاگ


دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

    دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...

    قیف فروش چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • قیف فروش چیست ؟

    قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...

    هوش هیجانی در فروش
  • 3
  • سپتامبر
  • هوش هیجانی در فروش

    قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...

    رفتارشناسی در فروش
  • 14
  • سپتامبر
  • رفتارشناسی در فروش

    قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...