ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 9 تا 18

ارتباط با من

09357054209

معرفی انواع روش های جذب مشتری برای رستوران ها

معرفی انواع روش های جذب مشتری برای رستوران ها

آشنایی با روش های جذب مشتری برای رستوران ها، فست فود ها و تهیه غذا

امروز تصمیم گرفتم در این مقاله شما را با انواع روش های جذب مشتری برای رستوران ها، کترینگ ها و فست فودها آشنا کنم. غذا و خوراک از نیازهای اولیه و اساسی همه انسان هاست که در کف هرم نیازهای مازلو قرار گرفته است. اما این دلیل خوبی برای پر رونق بودن کسب و کار رستوران ها نیست. زیرا رستوران احتمالا آخرین گزینه هر آدم گرسنه ایست که به دنبال رفع گرسنگی می گردد. او روش هایی به مراتب مناسب تر در پیش روی خود دارد که از طریق آنها بتواند با هزینه هایی به مراتب پایین تر نیاز خود را بر طرف کند.

 

با تمام این صحبت ها اگر تصمیم به تاسیس رستوران یا تهیه غذا گرفته اید و یا قبلا وارد این صنعت شده اید دلسرد نباشید. اگرچه رستوران در اولویت های آخر هر فرد گرسنه ای قرار دارد، اما با این وجود با نیازهای اولیه انسان ها در ارتباط بوده و بازار هدفی عام و گسترده دارد. اگر به رستوارن به چشم یک تفریح نگاه کنید، به بازار هدف بزرگ دیگری نیز پی خواهید برد.

 

مطمئنا همه افرادی که این شغل را انتخاب می کنند، طعم سودآوری را به راحتی نمی چشند. کافیست به خیابان هایی که در طول روز از آنها عبور می کنید با دقت بیشتری نگاه کنید. آنگاه متوجه تعداد بیشماری رستوران، فست فود و تهیه غذا در سطح شهر خواهید شد. این بدین معناست که رقابت در این حرفه بسیار مشکل بوده و جذب مشتری در این صنعت به راحتی امکانپذر نخواهد بود. من در ادامه با اشاره به چند روش موثر از انواع روش های جذب مشتری برای رستوران ها، به شما کمک می کنم تا بتوانید در رقابت میان فعالان این صنعت عملکرد بهتری داشته باشید و با جذب مشتری بیشتر، سهم خود را از خرید مردم افزایش دهید.

استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT در رستوران ها

قبل از هر اقدامی به شما پیشنهاد می کنم به کمک تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت، نقاط ضعف، تهدیدها و فرصت های پیش روی کسب و کار خود را شناسایی کنید. نقاط ضعف و قوت، عوامل داخلی کسب و کارتان هستند. ضعف ها را پوشش داده و برای بهبود نقاط قوت تلاش کنید. ضعف های رستوران شما می تواند تاخیر در ارسال سفارشات، پایین بودن کیفیت غذاها، نداشتن پیک بیرون بر باشد که باید برای حل انها اقدام کنید. نقاط قوت، ویژگی های مثبت مانند منوی غذایی متفاوت، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و یا امکان سفارش آنلاین است که مشتریان را برای خرید از شما راغب تر می کند.

 

تحلیل swot

 

سپس عوامل خارجی تاثیرگذار بر رستوران تان را بررسی کنید. بررسی کنید چه تهدیدهای بیرونی وجود دارد که فعالیت رستوران شما را به خطر می اندازد. برای مثال کرونا یک تهدید بزرگ بود که طی سال های اخیر گریبان رستوران ها را گرفت. فرصت ها از دیگر عوامل خارجی هستند که باعث بهبود روند فعالیت رستوران شما می شوند. فرصت ها می توانند تغییر زائقه مردم و علاقمندی به نوعی از غذاها باشد که شما در منوی غذایی خود دارید. اگر بتوانید آنها را شناسایی کنید، مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی خواهید  کرد.

استفاده از آمیخته بازاریابی 4P در رستوران ها و تهیه غذاها

آمیخته بازاریابی 4P یکی دیگر از ابزار کاربردی برای بهبود فعالیت کسب و کارها است. رستوران ها از این ابزار برای طراحی و پیاده سازی کمپین ها و استراتژی های بازاریابی مناسب می توانند استفاده کنند. ترکیب بازاریابی 4P راهنمای مناسبی برای تعیین محل مناسب برای تاسیس رستوران، شناسایی مخاطبین هدف و مشتریان، انتخاب غذاها و طراحی منوی غذایی، قیمت گذاری غذاها و نهایتا انتخاب روش های تبلیغاتی و بازاریابی مناسب و موثر است.

 

آمیخته بازاریابی 4P

 

انواع روش های جذب مشتری برای رستوران ها و کترینگ ها

1)در ارائه کیفیت خوب، کوتاهی نکنید

رستوران ها، تهیه غذاها و فست فودها برای توسعه و پیشرفت علاوه بر جذب مشتری، نیاز مبرم به حفظ مشتریان فعلی خود دارند. اگر مشتریانتان از کیفیت غذاهای شما راضی نباشند هرگز شما را برای خرید مجدد انتخاب نکرده و به سراغ رقبای شما خواهد رفت. اولین رمز موفقیت شما در کسب و کارتان، حفظ مشتری هایی است که با صرف هزینه های بسیار آنها را جذب کرده اید.

 

از مشتریان تان نظرسنجی کنید. شما باید بدانید آنها به چه چیزی علاقه دارند. غذاها را مطابق میل مشتریان آماده کنید. خدمات عالی در محیط رستوران به افزایش رضایتمندی آنها کمک می کند. تا زمان آماده شدن غذا، آنها را با غذاهای کوچک و پیش غذا سرگرم کنید. هرچقدر کیفیت ارائه خدمات خود را بالاتر ببرید آنها را وفادارتر می کنید. از وفادارسازی مشتریان خود غافل نشوید. آنها بهترین تبلیغ کنندگان برای رستوران شما هستند. آنها صدای برندتان را به گوش سایر دوستان و اقوام خود می رسانند و شما در مدت زمان کوتاهی متوجه می شوید که بر تعداد مشتریانتان افزوده می شود.

 

2) استفاده از برنامه های آنلاین سفارش غذا

امروزه یکی از روش های خرید مردم، ثبت سفارشات محصولات مورد نیازشان به صورت آنلاین از طریق فروشگاه های اینترنتی و اپلیکیشن هایی است که کسب و کارها در اختیار مشتریانشان قرار می دهند.  با امکان دسترسی عموم مردم به اینترنت، این روش به یک شیوه خرید مرسوم تبدیل شده است.

 

اپلیکشن هایی نظیر اسنپ فود که برای سفارش آنلاین مواد غذایی طراحی و شده اند این امکان را به شما می دهند که برای رستوران خود یک پروفایل بسازید و منوی غذایی خود را بارگذاری کنید. از این پس مشتریانی که در محدوده شما حضور دارند به راحتی به رستوران شما دسترسی پیدا می کنند و سفارش خود را ثبت می کنند. کافیست برای آنها با پیک ارسال کنید.

 

استفاده از اپلیکیشن های ثبت سفارش غذا یکی از بهترین روش های جذب مشتری برای رستوران است. اما این روش نیز زمانی بیشترین بازخورد را برای کسب و کار شما دارد که در ارائه غذای با کیفیت عملکرد قابل قبولی داشته باشید و با جلب رضایت مشتریان آنها را به تکرار خرید ترغیب کنید.

 

3) حضور در شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. به گونه ای که بسیاری از مردم زمان زیادی را در شبکه های مجازی سپری می کنند. نکته مهمی برای بازاریابان در این موضوع نهفته است. زمانی که قصد دارید کسب و کار خود را به مخاطبین تان معرفی کنید باید تبلیغات خود را در محل هایی انجام دهید که بیشترین تعداد مشتریان احتمالی شما در آنجا حضور دارند. فراموش نکنید غذا یک نیاز اولیه است که به یک سرگرمی نیز تبدیل شده است. بنابراین هر انسانی با هر جنسیتی و با هر سنی می تواند مخاطب هدف شما باشد.

 

حال که بخشی قابل توجهی از مشتریان هدف شما در شبکه های اجتماعی حضور دارند، بهتر است شما هم با ایجاد یک صفحه برای رستوران خود علاوه بر برندسازی با تولید محتواهای متنی، ویدئویی و تصاویر با کیفیت از غذاها و محیط رستوران افراد بیشتری را با کسب و کار خود آشنا کنید. این روش که یکی از زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ شناخته می شود با هزینه هایی بسیار پایین مشتریان زیادی را به جمع مشتریان فعلی رستوران شما اضافه می کند. استفاده از دیجیتال مارکتینگ و زیرمجموعه های آن که از انواع روش های جذب مشتری برای رستوران شناخته می شوند، اگر با برنامه ریزی و طراحی کمپین های هدفمند انجام شود سهم قابل توجی در جذب مشتریان برای شما دارد.

 

4) تبلیغات در شبکه های اجتماعی

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم از آنجایی که افراد زیادی در شبکه های اجتماعی حضور دارند فرصت مناسبی برای تبلیغات و جذب مشتری در این شبکه ها نیز فراهم شده است. یکی از انواع بازاریابی های دیجیتال اینفلوئنسر مارکتینگ است. افرادی که تحت عنوان بلاگر و اینفلوئنسر با داشتن دنبال کنندگان زیاد و تاثیرگذاری بر مخاطبین خود، فضایی مناسب برای تبلیغات ایجاد کرده اند. آنها رستوران شما را به دنبال کنندگان خود معرفی کرده و برای استفاده از خدمات شما ترغیب می کنند.

 

برای استفاده از این روش حتما باید پیج ها و افرادی را برای تبلیغات انتخاب کنید که احتمال می دهید مشتریان شما از دنبال کنندگان آنها هستند. بازاریابی یک کار تخصصی است که اگر دانش آن را نداشته باشید هزینه های تبلیغات و بازاریابی شما بالا رفته و به نتیجه دلخواه نیز دست پیدا نمی کنید. اگر قصد تبلیغات در شبکه های اجتماعی دارید پیشنهاد می کنم از یک مشاور بازاریابی کمک بگیرید.

 

5) همکاری با شرکت ها و سازمان ها

بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در راستای ارائه خدمات حمایتی و تشویقی از کارکنان خود، کوپن های تخفیفی برای آنها در نظر می گیرند. رستوران شما می تواند محلی برای پذیرایی از کارمندان و پرسنل ادارات،شرکت ها و سازمان های مختلف باشد. می توانید با مدیران شرکت های مختلف وارد گفت و گو شوید و به آنها پیشنهاد همکاری دهید. کوپن های تخفیفی را دراختیار آنها قرار دهید تا برای استفاده خدمات رستوران شما راغب شوند.

 

فراموش نکنید اگر کارمندان این شرکت ها یک بار به رستوران شما مراجعه کنند و از فضا، کیفیت و قیمت غذاهای شما راضی باشند احتمال خرید مجدد آنها از شما افرایش پیدا می کند. بنابراین مهم است که با پایبندی به اصول مشتری مداری، پس از جذب مشتری خدمات ویژه ای برای وفادارسازی مشتریان خود انجام دهید.

 

6) تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی به عنوان زیر مجموعه ای از بازاریابی برونگرا می تواند بازخورد مناسبی برای رستوران ها و فست فودها داشته باشد. استفاده از این شیوه تبلیغاتی فرصت خوبی برای رستوران های تازه تاسیس بوده تا ضمن برندسازی مشتریان بیشتری جذب کنند. یکی از انواع روش های تبلیغات محیطی بیلبوردها هستند. اگرچه این روش هزینه های بسیار بالایی برای رستوران به دنبال دارد اما در صورتی که با برنامه ریزی های دقیق و حساب شده انجام شود بازخورد مناسبی نیز خواهد داشت.

 

بیلبورد تبلیغاتی

 

7) پیامک تبلیغاتی ( SMS )

ارسال پیامک های تبلیغاتی از جمله روش های بازاریابی است که می تواند میزان آگاهی از برند شما را افزایش دهد. اگرچه پیامک تبلیغاتی طی سالهای اخیر به دلیل استفاده بسیار زیاد توسط کسب و کارهای گوناگون و ایجاد نارضایتی در بین مردم، اثر بخشی خود را تا حد زیادی از دست داده است، اما اگر به صورت هدفمند انجام شود می تواند یک دیگر از روش های جذب مشتری برای رستوران شما باشد.

 

8) بهینه سازی موتورهای جست و جو ( SEO )

برخورداری از یک وب سایت با طراحی مناسب، علاوه بر برندسازی فرصت خوبی برای جذب مشتری برای رستوران شما فراهم می کند. اگر تا امروز برای رستوران خود وب سایت طراحی نکرده اید فرصت را از دست ندهید. اگر بتوانید به کمک عملیات SEO و با تولید محتوا و مقاله های آموزشی خوب در حوزه آشپزی، وب سایت خود را برای موتور جست و جوگر گوگل بهینه سازی کنید، فرصت دیده شدن در صفحه اول گوگل را از آن خود خواهید کرد. این روش از انواع روش های بازاریابی درونگرا است که توسط اغلب رستوران ها نادیده گرفت می شود.

 

سئو

 

ما در عصری زندگی می کنیم که هرآنچه نیاز داشته باشیم در گوگل جست و جو می کنیم تا به پاسخ سوال های خود برسیم. افرادی را تصور کنید که در گوگل به دنبال یافتن رستورانی در موقعیت جغرافیایی خاص با خدمات مورد نظرشان می گردند. اگر گوگل شما را به آنها پیشنهاد کند مشتریان جدیدی به جمع مشتریان کسب و کار شما اضافه خواهد شد.

 

9) همکاری با کسب و کارهای مکمل

با کسب و کارهایی که در حوزه فعالیت تان هستند همکاری کنید. این شیوه جذاب یکی دیگر از انواع روش های جذب مشتری برای رستوران شماست. مشاغلی همچون کافه ها، سفره خانه ها، تالارهای پذیرایی و بستنی فروشی ها از جمله کسب و کارهایی هستند که مشتریانی از جنس مشتریان شما دارند. با یک همکاری دو سویه می توانید از مشتریان یکدیگر برای فروش محصولات تان استفاده کنید. کافیست تبلیغات محیطی شخصی سازی شده در محل کسب و کار هم داشته باشید و یا کوپن های تخفیفی برای مشتریان یکدیگر لحاظ کنید. این روش در جذب مشتری و افزایش فروش بسیار موثر بوده و بازخورد مناسبی خواهد داشت.

 

10) رفتارشناسی را به پرسنل خود بیاموزید

رفتارشناسی از مهمترین مهارت هایی است که همه کارمندان و فروشندگان باید آن را به خوبی بیاموزند تا در برخورد با مشتریان بتوانند با آنها ارتباط موثر برقرار کنند. گارسن ها و پرسنل رستوران بیشتری ارتباط را مشتریان دارند. آنها باید بدانندکه همه انسان ها الگوهای رفتاری یکسان ندارند. در حالی که عده ای بسیار شوخ طبع هستند عده ای دیگر بسیار خشک و جدی اند. نوع برخورد و رفتار با هر انسانی باید مناسب با خود او باشد تا اثربخشی ارتباط بیشتر شود.

 

اگر رفتارشاسی را به کارمندان خود بیاموزید در جلب رضایت مشتریان و حفظ آنها عملکرد موفق تری خواهید داشت. این موضوع مهم در اکثر کسب و کارها نادیده گرفته می شود که نهایتا منجر به ریزش مشتری و کاهش فروش می کردد. من رفتارشناسی DISC را به شما معرفی می کنم. با سپری کردن این دوره جذاب با انواع مشتریان، الگوهای رفتاری آنها و نحوه انتخاب ها و تصمیم گیری ها آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

مدل مربیگری فروش PEBTEM

مدل مربیگری فروش PEBTEM چیست؟

مدل مربیگری فروش PEBTEM یکی از کارامدترین سبک ها و روش های مربیگری فروش به شمار می رود که برای اولین بار توسط سجاد فرج الهی محقق، مربی و مدرس فروش و بازاریابی با هدف بهبود و ارتقاء دانش فروشندگان ایرانی و کمک به توانمندسازی و توسعه واحد فروش شرکت ها و کسب و کارهای گوناگون طراحی و برنامه ریزی شده است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات وبلاگ


دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

    دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...

    قیف فروش چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • قیف فروش چیست ؟

    قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...

    هوش هیجانی در فروش
  • 3
  • سپتامبر
  • هوش هیجانی در فروش

    قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...

    رفتارشناسی در فروش
  • 14
  • سپتامبر
  • رفتارشناسی در فروش

    قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...