ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 9 تا 18

ارتباط با من

09357054209

مدل بازاریابی STP چیست؟

مدل بازاریابی STP چیست؟

مدل بازاریابی STP چیست؟

STP مخفف سه کلمه Segmentation به معنای بخش بندی، Targeting به معنای هدف گذاری و Positioning به معنای موقعیت یابی است. مدل بازاریابی STP  یک مدل سه مرحله ایست که به شما کمک می کند تا با تقسیم بندی مشتریان، با هر گروه تعامل موثرتری داشته باشید و با هدف تاثیرگذاری بیشتر، محصولات و پیام های بازاریابی خود را شخصی سازی کرده و به آنها منتقل کنید.

 

بازاریاب ها با هدف افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر، از میان تمام استراتژی های بازاریابی، شیوه های اثربخش و پربازده ای را انتخاب می کنند که به واسطه آنها بتوانند نهایتا تاثیرگذاری را بر مخاطبین خود داشته باشند. مدل بازاریابی STP یکی از بهترین شیوه های بازاریابی به شمار می رود که با کاهش هزینه های بازاریابی، سودآوی را افزایش می دهد.

 

 STP یک استراتژی بازاریابی مشتری محور است. این شیوه بر نیازها، خواسته ها و ترجیحات مشتریان متمرکز بوده و به بازاریاب ها کمک می کند تا به درک بهتری از مشتریان ایده آل خود و نحوه دستیابی به آنها دست پیدا کنند. استفاده از مدل بازاریابی STP در کمپین های بازاریابی، روشی مناسب برای بازاریاب هاییست که به دنبال بهبود اثربخشی تلاش های بازاریابی خود هستند. زیرا این روش تلاش های آنها را شخصی تر، هدفمندتر و موثرتر می کند.

مشتری

 STP به شما نشان می دهد که محصولات خود را چگونه و برای چه کسانی می توانید بازاریابی کنید. این چارچوب محصول شما را بررسی کرده سپس با تقسیم بندی مشتریان، راه های موثر برای ارائه محصول به هر گروه هدف را شناسایی می کند. شخصی سازی محصول، تاثیر بالقوه ای بر تصمیمات خرید مشتریان دارد. این روش به شما کمک می کند محصولی متناسب با نیازها و خواسته های هر بخش از مشتریان خود ارائه کنید تا موجب تشویق و ترغیب آنها برای خرید کردن شود.

آشنایی با مراحل مدل بازاریابی STP

در این بخش قصد دارم شما را با مراحل سه گانه بازاریابی STP بیشتر آشنا کنم.

مرحله اول) بخش بندی بازار

اولین مرحله STP  بخش بندی بازار است. این فرآیند به شناسایی ویژگی های متمایز و مشترک افراد در بازار می پردازد. در این مرحله باید بازار هدف خود را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. این تقسیم بندی بر اساس ویژگی ها و معیارهای مختلفی انجام می شود. بخش بندی به شما نشان می دهد که محصولتان برای کدام دسته از مشتریان ارزش بیشتری ایجاد کرده و چه کسانی محصولتان را بهتر خریداری می کنند.

انواع بخش بندی بازار

بخش بندی جغرافیایی: در این شیوه باید مخاطبین هدف و مشتریان خود را بر اساس محله، شهر، استان، کشور، آب و هوا و سایر موقعیت های جغرافیایی گروه بندی کنید.

 

بخش بندی جمعیتی: تقسیم بندی مخاطبین در این روش بر اساس سن، جنسیت، شغل، وضعیت تاهل و یا سطح درآمد آنها انجام می شود.

 

بخش بندی روانشناختی: روش بخش بندی روانشناختی، مخاطبین را بر اساس علایق، سلایق، سبک زندگی، سرگرمی ها، عادات و نگرش های آنها تقسیم بندی می کند.

 

بخش بندی رفتاری: این بخش بندی بر اساس رفتارهای خرید مخاطبین مانند نحوه خرید، نحوه استفاده از محصول و تعداد دفعات خرید آنها صورت می گیرد.

مرحله دوم) هدف گذاری

دومین مرحله مدل بازاربابی STP هدف گذاری است. حال که بخش بندی انجام شده، باید بهترین فرصت ها را برای کسب و کار خود شناسایی کنید. در این مرحله باید همه بخش هایی که در مرحله اول ایجاد کرده اید را به دقت بررسی کرده، سپس با ارزش ترین آنها که با کسب و کارتان همسو بوده و احتمال تبدیل شان بیشتر است را انتخاب کنید( این تبدیل می تواند شامل تبدیل مصرف کننده به خریدار و یا ترغیب مشتری برای ثبت نام در وب سایت باشد ). انتخاب شما باید بخش هایی باشند که نتیجه مطلوب تری ایجاد می کنند.

نحوه انتخاب بازار هدف

اندازه: بخشی که انتخاب می کنید باید به اندازه کافی مشتریان بالقوه داشته باشد. بخش های بزرگتر که پتانسیل رشد بیشتری دارند اغلب مناسب تر هستند.

 

سودآوری: بخش انتخابی باید هزینه جذب مشتری کمتر و در عین حال بازدهی بالاتر داشته باشد. بخشی که افراد حاضر در آن، مایل به پرداخت پول بیشتری برای محصولات و یا خدمات شما هستند. در اینجا باید به ارزش طول عمر مشتری ( CLV ) نیز توجه کنید.

 

دسترسی: دشواری و یا سهولت در دستیابی به بازارهای هدف انتخابی را بررسی کنید. هزینه های جذب مشتری ( CAC ) برای بخش های مختلف باید منظور شود. هرچقدر برقراری ارتباط با مخاطبین سخت تر بوده و CAC بالاتر باشد، سودآوری کمتر خواهد بود.

 

مزایا: مزایای هر بخش را به دقت بررسی کرده و سپس بخشی را انتخاب کنید که نسبت به سایر گروه ها از مزایای بیشتری بخوردار باشد.

مرحله سوم) موقعیت یابی

آخرین مرحله مدل بازاریابی STP موقعیت یابیست. موقعیت یابی به شما کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را در ذهن مخاطبین نسبت به سایر رقبا متمایز کنید. اینجا جاییست که باید با مخاطبین خود به صورت شخصی ارتباط برقرار کرده و محصول و خدمات تان را به بهترین شکل در اختیار آنها قرار دهید. بازاریاب ها با ایجاد استراتژی های موقعیت یابی برای بخش های مختلف تلاش می کنند تا پیام های موثرتر و جذاب تر برای هر گروه از مشتریان ارسال کنند.

عوامل موقعیت یابی

موقعیت یابی نمادین: این عامل عزیت نفس مشتریان تقویت کرده و افزایش می دهد.

 

موقعیت یابی عملکردی: بر حل مشکلات و برطرف ساختن نیازها و خواسته های مشتریان تمرکز دارد.

 

موقعیت یابی تجربی: بر ارتباط عاطفی مشتریان با محصول متمرکز است

مزایای بازاریابی STP

بهبود تعامل با مشتریان: در مدل بازاریابی STP ارتباط با بخش های مختلف مشتریان و ارسال پیام به آنها به صورت شخصی سازی شده و همدلانه است. بنابراین احتمال اینکه مورد پذیرش مشتریان قرار بگیرید بیشتر خواهد بود.

 

کاهش هزینه های بازاریابی: از آنجایی که در روش STP بازار به گروه های کوچک تر تقسیم شده و برنامه ریزی های مالی فقط برای بخش های سودآور بازار انجام می شود، بنابراین هزینه های بازاریابی تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

 

توسعه محصول: هنگامی که مدل STP را به کار می گیرید به خوبی می دانید که محصولتان را چه افرادی با چه ویژگی ها و مشخصاتی استفاده می کنند. بنابراین با دریافت بازخوردهای مستمر از مشتریان، می توانید محصول خود را توسعه داده و قوی تر کنید.

 

مثالی از مدل بازاریابی STP

کمپانی Apple:

این برند از یک طرف بر بخشی از بازار که طراحی، کیفیت و عملکرد محصول برای آنها بسیار مهم است تمرکز دارد و از طرف دیگر افراد ثروتمند را هدف گرفته است. اپل در درجه اول افرادی را هدف قرار داده که حاضراند برای تغییرات جزئی و کوچک در طراحی و یا عملکرد محصول، هزینه اضافی پرداخت کنند. اپل بر تقسیم بندی سبک زندگی متمرکز شده است. زیرا محصولاتی که به بازار عرضه می کند مظهر « پرداخت برای نام تجاری »  هستند. مخاطبینی که به شدت مستعد بازاریابی « شیوه زندگی ممتاز » هستند.

« اگر شما هم فروشنده، کارشناس فروش یا مدیر فروش هستید و یا به حرفه فروشندگی علاقه دارید و با پیشرفت در این حرفه به دنبال کسب درآمد عالی هستید، من سجاد فرج الهی در دوره آموزش فروش بر پایه اصل 2+2 به شما کمک می کنم تا در کوتاه ترین زمان، مهارت ها و تکنیک های مهم و موثر فروش را بیاموزید. مطالب و سرفصل های آموزشی این دوره که از جدیدترین دوره های آموزش فروش در ایران به شمار می رود را با تکیه بر 15 سال تجربه فروشندگی، مطالعه انواع کتاب ها و مقالات بزرگان فروش دنیا و تحقیق و پژوهش در زمینه فروش و بازاریابی آماده کرده ام. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. »

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات وبلاگ


دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

    دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...

    قیف فروش چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • قیف فروش چیست ؟

    قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...

    هوش هیجانی در فروش
  • 3
  • سپتامبر
  • هوش هیجانی در فروش

    قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...

    رفتارشناسی در فروش
  • 14
  • سپتامبر
  • رفتارشناسی در فروش

    قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...