مشتری مداری یک رویکرد و فلسفه تجاریست که مشتریان و نیازهایشان را در مرکز ارزش ها و اهداف سازمان قرار داده و تصمیمات سازمانی را با در نظر گرفتن نیازها و خواسته های آنها اتخاذ می کند. امروزه سازمان هایی که از مدل نوین کسب و کار به عنوان الگویی برای دستیابی به رشد اقتصادی و موفقیت تجاری استفاده می کنند، همواره درصدد شناخت مشتریان و ارائه پاسخی مناسب به نیازهای آنها هستند.
برای شرکت های مشتری مدار، اولویت مشتری است در حالی که شرکت های محصول محور که از رویکرد فروش مدار استفاده می کنند نیازها و خواسته های شرکت را در اولویت قرار داده و توجهی به خواسته های مشتری ندارند.
کسب و کارهایی که همواره منافع سازمانی را در صدر اولویت تصمیمات خود قرار داده و مشتریان و خواسته هایشان را نادیده می گیرند، در بازارهای رقابتی متحمل شکست سنگین می شوند. آنها با نادیده گرفتن مشتری مداری، بزرگترین سرمایه کسب و کار خود را از دست می دهند.
فراموش نکنیم امروزه کسب و کارها با طیف جدیدی از مشتریان مواجه هستند که می دانند چه می خواهند. آنها قبل از هر خرید به خوبی تحقیق می کنند، کالا و یا خدمات مورد نظر خود را به دقت بررسی می کنند و آنگاه برای خرید کردن به فروشندگان مراجعه کرده و از میان آنها یکی را انتخاب می کنند. دقت کنید امروزه خریداران هستند که فروشندگان را انتخاب می کنند. اگر نیازها و خواسته های مشتریان را نادیده بگیرید، هرگز از سوی آنها انتخاب نخواهید شد. اینجاست که با معنا و مفهوم مشتری مداری بهتر آشنا می شوید.
کسب و کارهای مشتری مدار همواره از خود سوال می کنند :
چه چیزی مشتریان را خوشحال تر می کند؟
مشتریان چه نیازها و خواسته هایی دارند؟
مشتریان چه محصولات و خدماتی می خواهند؟
ما چگونه می توانیم به نیازهای مشتریان پاسخ دهیم؟
چگونه مشتریان وفادار بسازیم؟
نتیجه نهایی مشتری مداری، سودآوری بیشتر است که توسعه و پیشرفت سازمانی را در بلند مدت به دنبال دارد. در اینجا به چند مورد از مهمترین دستاوردهای مشتری مداری اشاره می کنیم :
وفادارسازی مشتریان : توجه ویژه به مشتریان و ایجاد ارتباط بلند مدت موثر با آنها، رضایتمندی شان را جلب کرده و وفاداری آنها را به کسب و کار شما افزایش می دهد. فراموش نکینم یک از مهمترین سرماسه های هر شرکتی مشتریان وفادار آن هستند.
جذب مشتری بیشتر : مشتریان وفادار مبلغ بسیار خوب و تاثیرگذاری برای کسب و کار شما هستند. مشتزی مداری باعث می شود آنها محصولات شما را به تعداد بیشتری از مصرف کنندگان پیشنهاد کنند و هر روز بر تعداد مشتریان شما بی افزایند. هر چقدر تعداد سرنخ ها و مشتریان راغب شما بیشتر باشد، احتمال فروش نیز بیشتر می شود.
افزایش ارزش طول عمر مشتری ( CLV ) : مشتریان وفادار که نتیجه عملیات مشتری مداری هستند برای مدت طولانی تری از یک کسب و کار خرید می کنند که نتیجه آن افزایش ارزش طول عمر مشتری ( CLV ) است. بنابرای مشتری مداری، سودآوری کسب و کار را افزایش داده و رشد اقتصادی را برای شما رقم می زنند.
تسهیل در برندسازی : مشتری مداری کمکی شایانی به برندینگ و برندسازی می کند. مشتریانی که از محصولات و خدمات شما رضایت داشته باشند، صدای کسب و کار شما در بازار خواهند بود. آنها برای شما رایگان تبلیغ می کنند و صدای اعتبار شما را به گوش سایر مشتریان و مصرف کنندگان بازار می رسانند.
« اگر فروشنده، کارشناس فروش یا مدیر فروش هستید و یا به حرفه فروشندگی علاقه دارید و با پیشرفت در این حرفه به دنبال کسب درآمد عالی هستید، من سجاد فرج الهی در دوره آموزش فروش بر پایه اصل 2+2 به شما کمک می کنم تا در کوتاه ترین زمان، مهارت ها و تکنیک های مهم و موثر فروش را بیاموزید. مطالب و سرفصل های آموزشی این دوره که از جدیدترین دوره های آموزش فروش در ایران به شمار می رود را با تکیه بر 15 سال تجربه فروشندگی، مطالعه انواع کتاب ها و مقالات بزرگان فروش دنیا و تحقیق و پژوهش در زمینه فروش و بازاریابی آماده کرده ام. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. »
برای مطالعه مقالات بیشتر می توانید به بخش مقالات وب سایت مراجعه نمایید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...
قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...
قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...
قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...