در این مقاله قصد دارم شما را با هوش خیابانی که یکی از مهمترین توانایی های افراد موفق است آشنا کنم. هنگامی که صحبت از هوش می شود ذهن ما ناخودآگاه به سمت IQ یا همان هوش شناختی می رود. IQ به توانایی های یک انسان در یادگیری، حل مسئله، حافظه، سرعت پردازش و استدلال های کمی اشاره می کند که از طریق آزمون های گوناگون قابل ارزیابی است. تا چند سال پیش عموم مردم معتقد بودند IQ تضمین کننده موفقیت هر فرد در زندگی اوست.
اما باید بگوییم با تکامل نظریه هوش، اکنون روان شناسان به این نتیجه رسیده اند که مفاهیم دیگری نظیر هوش هیجانی، هوش اجتماعی و هوش خیابانی نیز نقش مهمی در موفقیت یک فرد ایفا می کنند. دنیل گولمن از جمله افرادیست که معتقد است هوش، تماما شناختی نیست و از هوش اجتماعی و هوش هیجانی نیز تشکیل شده است. آنچه امروز مطرح شده، نشان می دهد که IQ به تنهایی موفقیت انسان ها را تضمین نمی کند.
قبلا به نقش هوش هیجانی در فروش و تاثیری که بر میزان موفقیت فروشندگان در دستیابی به اهدافشان دارد اشاره کردیم. هوش خیابانی یکی دیگر از مهارت های برتر فروشنگان حرفه ای است که نقش مهمی در افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر برای آنها دارد. امروز در این مقاله قصد دارم شما را با هوش خیابانی و تاثیر آن بر موفقیت های فردی و مهمتر عملکرد تاجران، کارآفرینان و فروشندگان صحبت کنم. تا پایان مقاله همراه من باشید.
هوش خیابانی راهکارها و راه حل های عملی هستند که از تجربه « زندگی واقعی » بدست می آیند. این دانش از طریق آموزش عالی و رسمی بدست نمی آید، بلکه باید تجربه کنید تا بیاموزید. افراد با هوش خیابانی بالا، درک و آگاهی خوبی از شرایط و موقعیت هایی که درون آن هستند، دارند. آنها به خوبی می دانند که در اطرافشان چه می گذرد و برای رویارویی با چالش ها و حل مشکلات از عقل سلیم خود کمک می گیرند. هوش خیابانی به این افراد کمک می کند تا برای هر مشکلی راه حل مناسبی پیدا کنند. این افراد می دانند که چگونه در موقعیت های مختلف از خود واکنش نشان دهند.
افرادی که IQ بالایی دارند، اگرچه در زمینه یادگیری و تئوری خوب عمل می کنند و از یادگیری لذت می برند، اما اغلب در عملی کردن آنچه یاد گرفته اند با شکست مواجه می شوند. دنیای واقعی و دنیای دانشگاهی کاملا با یکدیگر متفاوت اند. در دنیای دانشگاهی IQ به شما کمک می کند با یادگیری و مطالعه و کسب نمرات عالی، طبق برنامه ریزی ها و زمانبندی های معین به موفقیت برسید. این در حالیست که هوش هیجانی یا EQ تاثیری چندانی بر میزان پیشرفت و موفقیت شما در محیط دانشگاهی ندارد.
دنیای واقعی شرایطی کاملا متفاوت با دنیای دانشگاهی دارد. در دنیای واقعی متغیرها دائما در حال تغییراند. هیچگونه برنامه ریزی و زمانبندی معینی برای رخدادها و اتقاقات زندگی وجود ندارد. بیش از آنکه IQ و توانمندی یادگیری بتواند در حل مشکلات و بحران های زندگی تاثیرگذار باشد، هوش هیجانی ( EQ ) و هوش خیابانی است که دستیابی به پیروزی را در مراحل مختلف زندگی تضمین می کند.
انتخاب شغل، انتخاب رئیس، انتخاب شریک کاری، خودآگاهی، خلاقیت، سازگاری با تغییرات و درس گرفتن از مشکلات و سختی ها همگی موضوعات مهمی هستند که IQ نقش چندان موثری در رسیدگی به آنها ندارد. این تجربه های زندگی هستند که شما را برای پرداختن به هریک از این موضوعات یاری می کنند.
احتمالا شما هم تعدادی از همکلاسی های دوران دبیرستان تان را به یاد می آورید که هیچگاه قادر به کسب نمرات عالی در امتحانات و دروس خود نبودند. اما اکنون متعجب می شوید وقتی بعضی از آنها را موفق ترین افراد در حوزه کاری شان می بینید. بسیاری از این افراد حتی وضع مالی بهتری نسبت به همکلاسی های درس خوان قدیمی خود دارند. باید بگوییم آنچه آنها را به موفقیت رسانده، هوش خیابانی و هوش هیجانی این افراد است. این افراد اگرچه IQ بالایی ندارند اما به کمک خوش خیابانی، توانسته اند فرصت های زندگی را به خوبی شناسایی کرده و در جهت پیشرفت و موفقیت هایشان از آنها استفاده کنند.
اگر زندگی برخی از افراد موفق در حوزه تجارت و کارآفرینی را بررسی کنید متوجه می شوید که آنها حتی تحصیلات نیمه تمام دانشگاهی داشته اند. دلیل موفقیت آنها در کسب و کارشان نه به دلیل IQ خوب، بلکه بهره مندی از هوش هیجانی و هوش خیابانی بالا بوده است.
اگر احساس می کنید هوش شناختی ( IQ ) خوبی دارید اما از هوش هیجانی و هوش خیابانی بی نسیب هستید، جای نگرانی نیست. هوش هیجانی قابل یادگیری و آموختن و هوش خیابانی نیز با کسب تجربه به مرور زمان قابل دستیابی است.
1)از تجربه و اشتباه کردن نترسید
تجربه کردن شما را به خودآگاهی می رساند. رویارویی با شرایط و امتحان های مختلف زندگی، شما را برای مواجه شدن با هرگونه اتفاق و رخدادهای دشوارتر در آینده آماده می کند. سعی کنید خود را در موقعیت های مختلف محک بزنید. تا زمانی که چیزی را در واقعیت تجربه نکنید هرگز به قدرت و توانمندی های خود پی نخواهید برد. یک تجربه حتی اگر کوچک، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. این آزمون ها و خطاهای زندگی هستند که راه درست را به شما نشان می دهند. به همین دلیل است که افراد با تجربه همواره مورد احترام دیگران واقع می شوند.
2) به درک دیدگاه های دیگران اهمیت دهید
اگر تنها از یک منظر به مسائل و موضوعات مختلف نگاه کنید، درگ اینکه دیگران چگونه فکر می کنند و چه دیدگاهی دارند برای شما دشوار خواهد شد. همه آدمها شبیه شما فکر نمی کنند. برای بالا بردن هوش خیابانی نیاز دارید با طرز تفکر دیگران نیز آشنا شوید. چرا که تفکرات دیگران گاه برای شما مفید و گاه بسیار زیان بار خواهد بود. برای تشخیص این موضوع مهم باید شناخت کافی از عقاید و نظرات دیگران پیدا کنید.
3) علم رفتارشناسی را یاد بگیرید
برای برقراری ارتباط موثر با دیگران نیاز دارید رفتارشناسی را یاد بگیرید تا بتوانید پیش بینی درستی از الگوهای رفتارهای آنها داشته باشید. افرادی که در درک الگوهای رفتاری دیگران تبهری ندارند، اغلب توسط این افراد غافلگیر شده و مورد سواستفاده قرار می گیرند. هر چقدر علم رفتارشناسی را بهتر یاد بگیرید از گزند آسیب های احتمالی از سوی افراد مختلف بیشتر در امان خواهید ماند. رفتارشناسی DISC ابزار قدرتمندی است که در شناخت و درک الگوهای رفتاری دیگران به شما کمک می کند. رفتارشناسی در فروش نیز اهمیت بسیار زیادی دارد که از تخصص های منحصر به فرد فروشندگان حرفه ای با هوش خیابانی بالا به شمار می رود.
4) اشتباهات خود را بپذیرید
تا زمانی که به اشتباه خود اعتراف نکرده و آنها را نپذیرید، هرگز قادر به اصلاح و جبران آنها نخواهید بود. پذیرش اشتباهات، شما را با نقاط ضعفتان آشنا می کند. خودآگاهی بخشی از هوش خیابانی است. افرادی که از نقاط ضعف و قوت خود مطلع اند با کنترل و مدیریت صحیح آنها اجازه سواستفاده را به دیگران نمی دهند.
5) حقایق را بپذیرید
افراد زیادی هستند که از پذیرش حقیقت فرار می کنند. اگر حقیقت با دیدگاه های آنها مطابقت نداشته باشد حاضر به پذیرفتن آن نیستند. گاهی فردی یا شرایطی آنها را تهدید می کند اما به دلیل اینکه چشم خود را بر روی واقعیت ها بسته اند، آسیب های احتمالی آن را نادیده می گیرند. پذیرش واقعیت ها و حقایق، هوش خیابانی شما را بهبود می بخشد. این قابلیت به شما اجازه نمی دهد ساده لوح باشید و به سادگی گول بخورید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...
قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...
قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...
قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...