ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 9 تا 18

ارتباط با من

09357054209

پنج نیروی رقابتی پورتر

پنج نیروی رقابتی پورتر

پنج نیروی رقابتی پورتر چیست؟

پنج نیروی رقابتی پورتر ابزاری ساده اما بسیاری کاربردی است که به شما کمک می کند محیط رقابتی صنعت خود را تحلیل کرده و رقابت پذیری بازار را دقیق تر بسنجید. هدف پنج نیروی رقابتی پورتر تعیین پتانسیل سود بازار است. این نظریه برای اولین بار در سال 1979 توسط مایل پورتر مطرح شد.

اهمیت نیروهای پنجگانه پورتر

هر کسب و کاری در صنعت خود به دنبال توسعه، پیشرفت و یکه تازی در بازار است. اما موانع متعددی وجود دارند که همواره سرعت پیشرفت آنها را تحت الشعاع قرار می دهند. رقابت یکی از مهمترین عواملی است که تاثیر مستقیم بر موفقیت کسب و کارها دارد. اگر صاحبان و مدیران مشاغل بتوانند نیروهای تاثیرگذار بر تجارت خود را به خوبی شناسایی و تحلیل کنند، احتمال موفقیت در بازار و پیروزی در رقابت با رقبایشان را افزایش خواهند داد. این موفقیت با برنامه ریزی های صحیح، تنظیم استراتژی های درست، بهبود نقاط ضعف و به تبع سودآوری بیشتر محقق خواهد شد.

 

5 نیروی رقابتی پورتر

 

یقینا طراحی هرگونه استراتژی موفق، نیازمند داده ها و اطلاعات موثقی است که اجرای آن را تضمین کند. یکی از بهترین ابزارهایی که در جمع آوری داده های بازار به کمک مدیران می آید، نیروهای پنج گانه پوتر هستند. کارآفرینانی که قصد تاسیس و راه اندازی یک کسب و کار جدید دارند با استفاده از پنج نیروی رقباتی پورتر می توانند ریسک ها، خطرات و میزان سود دهی تجارت مورد نظر خود را تحلیل و بررسی کنند سپس با ارزیابی ظرفیت صنعت مورد نظر، برای ورود و یا عدم ورود به آن تصمیم گیری کنند. من در این مقاله قصد دارم شما را با این نیروهای تاثیرگذار بیشتر آشنا کنم. پس با من همراه باشید.

بررسی 5 نیروی رقابتی پورتر

پورتر معتقد بود پنج نیروی رقابتی زیر وجود دارند که شدت رقابت و جذابیت یک بازار را تعیین می کنند.

1.رقابت میام فعالان صنعت

این نیرو تعداد و قدرت رقبای شما را در بازار ارزیابی می کند. به ندرت کسب و کاری را پیدا می کنید که رقیبی نداشته باشد. در این بخش باید به شناسایی رقبا، بررسی محصولات آنها، نقاط ضعف و قوت، مزایای رقابتی، قیمت و کیفیت محصولات آنها بپردازید. در بازارهای رقابتی کسب و کارها برای جذب مشتری و فروش بیشتر، از مزیت های رقباتی استفاده می کنند، اما زمانی که این ابزار کارایی خود را از دست می دهد، جنگ های تبلیغاتی و قیمتی به اوج می رسند. نتیجه رقابت قیمتی کاهش سود فروشندگان است. مشخصا در چنین بازاری تنها برنده بازی خریداران هستند.

 

جنگ های تبلیغاتی نیز هزینه ساز اند و سود حاصل از فروش را کاهش می دهند. اگر به دنبال توسعه کسب و کارتان هستید و یا قصد راه اندازی یک تجارت جدید دارید رقبا را جدی بگیرید. آنها را از نزدیک رصد کرده و عوامل موفقیت و شکست های آنها را ارزیابی کنید. گاهی یک رقیب شما را به سادگی از بازار خارج  می کند و یا اجازه فعالیت و پیشرفت به شما نمی دهد.

2. تهدید تازه واردها

رقبای جدید یکی از نیروهایی هستند که به شدت حجم فروش و سهم بازار یک کسب و کار را کاهش داده و سودآوری آن را تحت تاثیر قرار می دهند. بازارهای سودآور رقبای تازه وارد را جذب می کنند. با ورود تازه واردها جنگ های رقابتی شکل می گیرد و اگر رقابت بر سر قیمت باشد سودآوری نیز کاهش پیدا می کند. نیروی تازه واردها که یکی از پنج نیروی رقابتی پورتر است به صاحبان مشاغل کمک می کند تا امکان ورود رقبای جدید به بازار را بررسی کنند. هر چقدر امکان ورود به صنعت برای رقبا راحت تر باشد، آسیب پذیری فعالان آن صنعت نیز بیشتر خواهد بود.

 

نیروهای پنجگانه رقابتی پورتر

 
3. قدرت چانه زنی تامین کنندگان

این نیرو به شما کمک می کند تا قدرت تامین کنندگان را ارزیابی کنید. قدرت تامین کنندگان زمانی بالاست که تعداد آنها در بازار کم باشد. در چنین شرایطی آنها به راحتی می توانند قیمت ها را تغییر دهند. اگر تامین کنندگان اهرم تغییر و کنترل قیمت را در دست داشته باشند سودآوری یک کسب و کار را کاهش می دهند. هر چقدر تعداد تامین کنندگان بیشتر باشد کسب و کارها در موقعیت بهتری قرار خواهند گرفت. اگر قصد ورود به بازار جدیدی دارید قدرت تامین کنندگان آن صنعت را پیش از ورود تحلیل و بررسی کنید.

4. قدرت چانه زنی مشتریان

زمانی که تعداد فروشندگان محصولی زیاد اما تعداد خریداران و مشتریان آن کمتر باشد، این مشتریان هستند که بر کسب و کارها فشار آورده و برای تخفیف و دریافت قیمت مناسب تر چانه زنی می کنند. زیرا در چنین شرایطی خریدار به آسانی می تواند یک فروشنده دیگر را جایگزین کرده و حتی خواسته های خود را بر فروشندگان  تحمیل کند. سودآوری در کسب و کارهایی که کاهش قیمت برای خریداران آسان باشد، بسیار کم و پیشرفت دشوار است.

 

نیروهای رقابتی پورتر

 
5.تهدید محصولات یا خدمات جایگزین

نیروی محصولات جایگزین که از 5 نیروی رقابتی پورتر به شمار می رود به بررسی امکان جایگزینی محصولی به جای محصول دیگر می پردازد. خریدارن به هنگام مواجه شدن با افزایش قیمت یک محصول، احتمال دارد از خرید کالا صرف نظر کنند و به محصول جایگزین سایر رقبا روی آورند که می تواند نیازهای آنها را برطرف کند.

 

 

 

« اگر شما هم فروشنده، کارشناس فروش یا مدیر فروش هستید و یا به حرفه فروشندگی علاقه دارید و با پیشرفت در این حرفه به دنبال کسب درآمد عالی هستید، من سجاد فرج الهی در دوره آموزش فروش بر پایه اصل 2+2 به شما کمک می کنم تا در کوتاه ترین زمان، مهارت ها و تکنیک های مهم و موثر فروش را بیاموزید. مطالب و سرفصل های آموزشی این دوره که از جدیدترین دوره های آموزش فروش در ایران به شمار می رود را با تکیه بر 15 سال تجربه فروشندگی، مطالعه انواع کتاب ها و مقالات بزرگان فروش دنیا و تحقیق و پژوهش در زمینه فروش و بازاریابی آماده کرده ام. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. »

 

 

برای مطالعه مقالات بیشتر می توانید به بخش مقالات وب سایت مراجعه نمایید.

مدل مربیگری فروش PEBTEM

مدل مربیگری فروش PEBTEM چیست؟

مدل مربیگری فروش PEBTEM یکی از کارامدترین سبک ها و روش های مربیگری فروش به شمار می رود که برای اولین بار توسط سجاد فرج الهی محقق، مربی و مدرس فروش و بازاریابی با هدف بهبود و ارتقاء دانش فروشندگان ایرانی و کمک به توانمندسازی و توسعه واحد فروش شرکت ها و کسب و کارهای گوناگون طراحی و برنامه ریزی شده است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات وبلاگ


دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

    دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود وسیله ای است که مسیر دستیابی کسب و کارها ...

    قیف فروش چیست ؟
  • 5
  • آگوست
  • قیف فروش چیست ؟

    قیف فروش چیست؟قیف فروش ( Funnel Sales ) که گاهی با عنوان قیف خرید و یا قیف بازاریابی نیز از آن یاد می ...

    هوش هیجانی در فروش
  • 3
  • سپتامبر
  • هوش هیجانی در فروش

    قبل از این که به موضوع هوش هیجانی در فروش بپردازیم، قصد دارم شما را با هوش هیجانی آشنا کنم. سپس در ادامه ...

    رفتارشناسی در فروش
  • 14
  • سپتامبر
  • رفتارشناسی در فروش

    قبل از پرداختن به موضوع رفتارشناسی در فروش، بهتر است کمی بیشتر با مفهوم رفتارشناسی آشنا شویم. رفتارشناسی چیست ؟ رفتارشناسی به بررسی ...